ANNONS
Annons

EF-500 DG Super och SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Skagg

Aktiv medlem
Jag har sökt i forumen och läst det som finns på Sigmas hemsida, men jag tänkte att jag skulle kolla om någon har erfarenheter av hur Sigmas Blixt EF-500 DG Super II jobbar ihop med Nikons SB-600.

Jag har idag en SB-600, och nu när Sigmas blixtar blivit billigare är jag sugen på just en EF-500 DG Super II, förutsatt att den kan jobba ihop med SB-600.
Alltså, kan Sigman trådlöst styra SB-600 som SB-800 kan?

Helst skulle jag ju köpa en SB-800, men det skiljer ju en del i pris. Däremot, om jag skaffar en till SB-600, kan jag köra båda trådlöst? Med den ena på kameran går det ju inte, men kan jag styra båda med kamerans inbyggda blixt?

Skagg skrev:
Jag har sökt i forumen och läst det som finns på Sigmas hemsida, men jag tänkte att jag skulle kolla om någon har erfarenheter av hur Sigmas Blixt EF-500 DG Super II jobbar ihop med Nikons SB-600.

Jag har idag en SB-600, och nu när Sigmas blixtar blivit billigare är jag sugen på just en EF-500 DG Super II, förutsatt att den kan jobba ihop med SB-600.
Alltså, kan Sigman trådlöst styra SB-600 som SB-800 kan?

Helst skulle jag ju köpa en SB-800, men det skiljer ju en del i pris. Däremot, om jag skaffar en till SB-600, kan jag köra båda trådlöst? Med den ena på kameran går det ju inte, men kan jag styra båda med kamerans inbyggda blixt?

Ja, du ska kunna styra båda via den inbyggda blixten via commander mode. Jag har dock själv bara provat med en SB-600 och SB-800 (tillsammans) via commander mode.

Köp en beggad SB-800 då! Det borde bli lika billigt och du får full funktionalitet. Det brukar då och då finnas några till försäljning.

/AnWi

Enligt Tura som importerar Sigma så kan ingen Sigmablixt användas med de moderna Nikonkamerorna med TTL-exponering. Det blir till att använda manuell blixtstyrning.

/Erik

Gäller det även DTTL från Nikon. Jag har testat min Sigmablixt med D100 men den fungerar inte! Det följde med en beskrivning till blixten hur den skulle ställas in för Nikon D100 men det hjälper inte.

eon skrev:
Enligt Tura som importerar Sigma så kan ingen Sigmablixt användas med de moderna Nikonkamerorna med TTL-exponering. Det blir till att använda manuell blixtstyrning.

/Erik

visst finns det i-TTL blixtar från Sigma.

Jag har haft en Sigma EF-500 DG Super NA-iTTL och den har stöd för nikons nya digitalkameror (D70).

Tyvärr var det inte alla gånger den exponerade rätt men det är förmodligen fixat i Super-II versionen.

Har läst samma sak (om exponeringsproblem) på flera ställen. Så mycket skiljer det inte i pris och visar det sig dessutom vara bortkastade pengar...

Jag tycker annars bra om Sigma men när man läser om alla som har trassel med deras blixtar och märker hur bra SB-800 är blir inte valet så svårt.

Man får hoppas Sigma löser problemen så det finns en bra konkurrent. Det brukar, om inte annat, främja priset.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar