Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-500 DG Super eller 420 EX till 350D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dust_Puppy

Ny medlem
Hej är ny ägare till 350D och tittar nu på en ny blixt. Valet verkar vara mellan:
Sigma EF-500 DG Super & Canon 420 EX vilka ligger i min prisklass.

Efter ha läst en del på forumet verkar det som om många har haft problem med sigman som att den ofta mäter ljuset fel. som denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32371&highlight=Sigma+EF500+DG+Super

kan inte hitta någon som haft problem med 350D och den men heller inget positivt.

jag kommer mestadels att använda den till "club" fotografering och vet inte om jag behöver kraften i sigman, kanske 420 ändå räcker ? det viktigaste är att autofocusen kan fungerar bra och snabbt.

All erfarenhet av dessa blixtar och 350D skulle vara mycket intressant.

Tack!

/Anders

Du vet väl att du får rabatt från Canon på 420EX ihop med 350D? Om priset avgör vill säga. Se Canons hemsida.

jo men om EF-500 är lika bra som 580 ex så kan den vara värd lite mera det blir ju ca 2300 för cannon 2800 för sigma

Efter att tidigare haft EF-500 DG Super och numera har en EX580, så kan jag bara säga att den INTE ens är i närheten av EX 580. Möjligen ligger den i närheten av Canons äldre EX550.

Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att på Sigman funkar hjälpbelysningen för autopfokusen bara på den mittersta autofokuspunkten.

Så om atuofokus är viktigt i clubmiljö skulle jag nog satsa på 420 EX.

Om du köper 420EX via Technikdirekt kostar den 195€ plus 22€ frakt= 1964 skr (forex). Med 450 kronor rabatt från Canon blir det 1514, ett riktigt bra pris

//Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar