Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 50 f/1,4 på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkyp544

Medlem
Är det någon som vet om Canon EF 50 f1.4 är på väg att ersättas med en version II? Såg en webhandlare som har prissänkt den med 500:- och säljer därmed den för 2990:- som jag är lite småsugen på.

Mvh Mårthen

Folk har hoppats på en ny version i tio år minst, tror inte du skall ha allt för stora förväntningar på att en ny version skulle vara på gång just nu. Varför inte slå till på den nuvarande modellen när priset är så pass bra, det är ett utmärkt objektiv. Om du vill ha ett annat alternativ finns Sigmas 50/1.4 HSM som är aningen vassare fullt öppen, men ganska likvärdig nedbländad ett par steg.

Då är det bara att köpa, det är en riktigt bra glugg som jag köpte efter min besvikelse på Sigma 50/f1,4.

Min glugg är kalibrerad ihop med 5D Mark II huset, och är skarpt.
En så ljusstark glugg bör man kalibrera mot huset för att den ska komma till sin fulla rätt,
Vi pratar kort skärpedjup här ;-)
Se bilden jag tog för ett par dagar sedan, fokus på ögonen, bländare 1,8, något lite lite
uppskärpt i PS.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2411462.htm?set=mp

MVH Julle / http://www.bildeffekt.se

Senast ändrad:
Väldigt OK. Vi i Finland får titta avundsjukt på kampanjerna i Sverige.. cyberphoto.fi följer nästan aldrig med.

Nu längtar jag inte för tillfället efter 85/1.8 även om det är ett fantastiskt prisvärt objektiv. Mina zoomar får duga tills vidare.

Men 50/1.4 för 300 € skulle jag huggit på.

Funderat på att gnällmejla cp.fi men det skulle väl uppfattas som... gnäll.

//Johan

.Har haft mycket med cybrphoto att göra och de krånglar inte och löser det mesta så du kan nog få din optik om du ringer dem.r de lika trevlig i finland som i sverige så lär det lösa sig.

Har tidigare kontaktat CP.fi när jag sett nåt på svenska sidan som inte finns på finska och fått köpa det till kampanjpris. För övrigt har CP.fi fina priser på många objektiv, tex EF400/5.6L USM är ju runt 1500:- billigare på CP.fi om jag inte minns fel.

Ja, de tillämpar en fördelaktig växelkurs. Runt 10 SEK/€.

Men ännu billigare är alltid välkommet.

cp.fi är min favoritbutik. Får se om jag mejlar dem. Kan inte få mer än nej.

//Johan

Fördelaktig för vem? För en Euro är värd mindre än 10 SEK

Fördelaktig för mig jämfört med banken.

På banken får jag för tillfället ca 8,80 SEK för en €.

Cyberphoto ger runt 10. Om man jämför svenska och finska priser. cyberphoto.se kontra cyberphoto.fi. Det gör att cyberphoto.fi just nu är runt tio procent billigare för mig än cyberphoto.se och de flesta andra svenska handlare.

Och man räknar ju som man vill.

Hoppas du förstår hur jag tänker,Lars. Kolla båda hemsidorna så ser du.

Och cyberphoto.se levererar INTE till Finland, cyberphoto.fi levererar INTE till Sverige.

Ofta sitter vi på Åland mitt emellan och allt blir dyrast för oss. Utom spriten på färjorna.

//Johan

ANNONS