Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 50/1.8 II prov bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Något som har EF 50/1.8 II så man kan få se lite provbilder. Hänvsai mig inte till pbase. Hatar deras komprimering.
 
Tack, visste inte man kunde söka efter bilder! Men dessa är ju värre komprimerade än de på pbase, och sååå många fanns det faktiskt inte. :)
 
Senast ändrad:
johan_w skrev:
Något som har EF 50/1.8 II så man kan få se lite provbilder. Hänvsai mig inte till pbase. Hatar deras komprimering.

Klickar man på "original" så får man upp orginalbilden som fotografen själv laddat upp.
Sen kan ju han/hon ha komprimerat för hårt förstås...
 
Lånar tråden lite och frågar hur ni upplever skärpan hos 17-40 4L jämfört med 50 1,8. Själv är jag väldigt nöjd med mitt 50 1,8 och upplever att det har möjligheter att ge väldigt skarpa bilder.
 
AKA skrev:
Lånar tråden lite och frågar hur ni upplever skärpan hos 17-40 4L jämfört med 50 1,8. Själv är jag väldigt nöjd med mitt 50 1,8 och upplever att det har möjligheter att ge väldigt skarpa bilder.

Har precis gjort ett test mellan hur de två presterar mot varandra på 40mm läget i 17-40 gluggen. Slutsatsen är ungefär att skärpan i 50/1.8 inte alls kan matcha 17-40 i 40mm på lägre bländare, och även om det sägs att man bör blända ner den till f2.8 för skärpa vill jag påstå att man bör ner till iaf f4.0. Skärpan är hela tiden snäppet bättre i mitten på samma bländare hos 17-40 än hos 50/1.8. 50/1.8 har däremot snäppet bättre kantskärpa på samma bländare. Kontraster och färger upplever jag i övrigt som bättre hos L objektivet, och det har även snyggare oskärpa och övergång mellan skärpa/oskärpa.

Sen vet jag att det sägs att 17-40 ska vara sitt allra skarpaste i mittläget (ca 28mm antar jag), men det har jag ännu inte testat.

Här är två bilder jag slängt ihop, som jag använt som hjälp för att testa just skärpan...det är fritt fram för er att ladda hem och länka vidare dessa:

http://home.no/nerevarine/centertest.jpg

http://home.no/nerevarine/edgetest.jpg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.