Annons

EF 300mm f/4 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Gil_Galad84

Aktiv medlem
Hej har lite frågor om detta objektiv!

Ska snart boka en resa till kenya, då jag vill ha detta med mig på safari.

Tacksam för allt ni kan om detta objektiv!! =)
1:Fungerar IS med 1.4x konvertor(Canon) på?

2:Hur funkar AF med min 10D?


3:Vilka tider kan man gå ner till med IS om man handhåller?

4: Om man fotar med stativ ska man slå av IS då eller hur gör man?

Är som sagt väldigt tacksam på alla svar jag kan få då jag är väldigt nära att slå till på detta objektiv!
MVH Dan
 
1: Ja.
2: Funkar perfekt.
3: Vet ej.
4: Har du enbensstativ kan du ha IS på.
Slå till det är ruggigt skarpt.

/Thomas
 
Hej tack för svaren du gav mig!

En fråga till bara hur funkar AF med konvertern på 1,4x på min Canon 10D?
Tack så mycket ska nog lägga en beställning nu =)
MVH Dan
 
Om jag inte minns fel så funkar IS ned till 1/60 sek enl. boken (möjligtvis ända ned till 1/30)

AF är blixtsnabb även med 1,4 extender.


Om du är stadig på handen med ett enbensstativ så kan du få problem med IS. Prova dig fram när du fått gluggen. Det har hänt att jag fått skarpare bilder utan IS än med IS på enbensstativ.
 
AF med extender funkar precis lika bra som med vilket annat f5.6 objektiv som helst, dvs, i bra ljus inga problem alls, men i sämre ljus så faller ju säkerheten och snabbheten.

Jag har handhållit mitt 300/4L IS på 1/20 sekund med en del bra resultat, men uppåt dom tiderna börjar mer än varannan bild bli dålig för mig. IS-objektiv ger sällan halvdåliga bilder pga rörelseoskärpa, endera har man inte rör sig mer än att IS:en kan hantera det, och då blir bilden skarp, eller så rör man sig utanför IS:ens rörelseområde, och då blir det riktigt dåligt.

Det finns ju ingen gräns för hur länge IS:en kan jobba, bara ingen rörelse går utanför dess arbetsområde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.