avslutad120828
Avslutat medlemskap
Till min kommande 5D mk2 går jag i funderingarna att skaffa antingen en EF24-70/2,8L eller satsa på tre fasta objektiv istället (EF20mm/2,8, EF35mm/1,4L och 85mm/1,8L). Det är alltså en fråga om att slippa byta objektiv och ha en mer allround-optik vs att istället byta objektiv utefter behov. Nämnas bör också att jag i såfall kommer börja med ett fast 35mm och sedan skaffa de övriga två objektiven längre fram när ekonomin tillåter. Bildkvalitet är det viktigaste här.
Fotar ofta landskap och lite mer abstrakta motiv men då och då även porträtt. Om jag ska börja med något av de nämnda objektiven med fast brännvidd känns 35mm/1,4 som mest allround i förhållande till vad jag oftast fotar. Jag hade tidigare en 30D med ett 17-40 och är lite orolig att en fast 35mm på 5D inte kommer kännas vidvinklig nog då jag oftast fotade på 17mm (motsvarar ca 27mm på en 30D). 8mm kan ju skilja rätt mycket vad gäller bildutsnitt.
Tar gärna emot synpunkter på detta!
ps. EF24-105/4 IS L har jag redan valt bort, dels pga. f4 men också pga. dess bokeh som lämnar mycket övrigt att önska.
Fotar ofta landskap och lite mer abstrakta motiv men då och då även porträtt. Om jag ska börja med något av de nämnda objektiven med fast brännvidd känns 35mm/1,4 som mest allround i förhållande till vad jag oftast fotar. Jag hade tidigare en 30D med ett 17-40 och är lite orolig att en fast 35mm på 5D inte kommer kännas vidvinklig nog då jag oftast fotade på 17mm (motsvarar ca 27mm på en 30D). 8mm kan ju skilja rätt mycket vad gäller bildutsnitt.
Tar gärna emot synpunkter på detta!
ps. EF24-105/4 IS L har jag redan valt bort, dels pga. f4 men också pga. dess bokeh som lämnar mycket övrigt att önska.