Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-105 L på en 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej !
Jag undrar hur vidvinkligt 24 igentligen är på en 7D.
Har funderingar på att köpa ett Sigma 17-70 men nu dök det upp ett schysst pris på ett 24-105 men jag vet inte riktigt hur den skulle passa min 7D ?
Vill ha en glugg för lite allt möjligt. Studioporträtt, landskap, lite alround så att seja. Vad skulle ni ha gjort ?
Vad blir bäst på min kamera helt enkelt ?

Hej !
Har funderingar på att köpa ett Sigma 17-70 men nu dök det upp ett schysst pris på ett 24-105 men jag vet inte riktigt hur den skulle passa min 7D ?
Vill ha en glugg för lite allt möjligt. Studioporträtt, landskap, lite alround så att seja. Vad skulle ni ha gjort ?

24 på 7D blir inte någon vidvinkel att tala om. Du får en zoom som går från normal till tele.
Jag valde 24-70, men kompletterade ganska snabbt med en vidvinkelzoom för aps-c. För mig fungerar det bra, jag vet oftast innan om jag kommer använda 24-70 eller vidvinkel, och i dom fall jag verkligen vill ha hela spannet tar jag två hus eller tar mig tiden att växla objektiv.

okej men om vi sejer så här då,
klarar man sej på denna brännvidd för lite all möjlig fotografering ?
eller kommer det vara för nära inpå ?

Jadå det gör man, jag kör med det objektivet växelvis på 7D och 5D2 och det funkar fint för det mesta du kan tänkas fota om du inte vill släpa runt på en större utrustning.
Du får ju naturligtvis inte samma vidvinkliga känsla som på ett fullformathus men om det inte är högt prioriterat av dig så spelar det ju ingen roll. Objektivet är bra, skarpt och renderar fin kontrast i bilderna samt att stabiliseringen hjälper dig även när det är mörkt och jävligt att fota.

/ Magnus

okej men om vi sejer så här då,
klarar man sej på denna brännvidd för lite all möjlig fotografering ?
eller kommer det vara för nära inpå ?

Du klarar dig utmärkt. 24-40 är perfekt till gatufoto och liknande där du vill ha med mycket omgivning, och på telesidan kommer du förhållandevis långt med det objektivet på din kamera. Området däremellan är optimalt för alla typer av porträtt. Vidvinkeln som man offrar använder iallafall jag vid ganska specifik fotografering, landskap, arkitektur o s v. Ta en titt genom en zoomglugg mellan 17 och 24 och se om det är något du skulle sakna. Plåtar du mycket inomhus kommer du förmodligen sakna millimetrarna på den korta sidan.

Utomhus där jag vill kunna få lite koncentration kring något visst i motivet så fungerar det utmärkt. Kommer jag inomhus eller där det är trångt använder jag hellre EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM på min 7D.

24-105mm passar bättre på fullformatskamera typ 5D som standardzoom.
Jag tycker att omfånget 17-70mm är mycket mer användbart på 7D. Ett bra val.

Men jag skulle nog ändå välja en standardzoom med f:2,8 över hela omfånget. Typ 2,8/18-50mm.
Canon, Sigma och Tamron håller hög optisk kvalitet.

MVH J O

Jag tror absolut objektivet kan passa alldeles utmärkt på en 7D. Kör 7D själv och använder mest fasta gluggar. Vidaste fasta jag har är 24mm och det är sällan jag behöver mer vidvinkel till det mesta av det jag fotar. Don efter person, liksom.

Javisst. Jag köpte nyss ett objektiv som går ner till 8 mm. Har redan haft nytta av det för att ta bilder i trånga utrymmen (stora som en läskback, ungefär).

24-105 blir ganska allround på en 7D. Sträcker sig från svag vidvinkel till moderat tele kan man väl säga. Många kompaktkameror har ett motsvarande omfång. Duger till allt utom dedicerat arkitektur- och interiörfoto å ena sidan och fågelfoto å den andra. Plåtar du inte sånt så är det perfekt för dig. Det kan sitta på nästan jämt.

Själv skulle jag nog sakna vidvinkel och längre tele. Vill man går det att komplettera med 10-22 och 100-400.... eller så

Ett alternativ med lika stort omfång men längre ner på skalan så att säga är EF-S 15-85. Det ger ungefär samma vinklar på en 7D som ditt tilltänkta 24-105 på en 5D. Dvs från ganska rejäl vidvinkel till svagt tele.

Jag använder 24-105 på min 7D och det är det objektiv som oftast sitter på. Jag är mycket nöjd med objektivet, men det är inte mycket till vidvinkel. Innomhus blir det för lite vidvinkel och där använder jag 10-22 som också är bra för landskapsfotografering

Hej !

För att få någon som helst " vidvinkeleffekt " med ett 24-105 mm objektiv i 24 mm läget så måste du ha en kamera med fullformatsensor dvs. cropfaktor 1 på 7 D så är den sk. cropfaktorn 1,6 vilket medför att objektivets upptagningsvinkel motsvarar ungefär ett 40mm objektiv. För att få något som liknar vidvinkel på en7 D så får du använda ett 17-50 mm obj ex

Jag är i samma tankar här, och det lutar dock mest åt Canon EF-S17-55 f2.8, men det är så synd att inga EF-S objektiv är L-objektiv så att säga. Det vill säga dämpade ändlägen, mer metall och vädertätade. Mer kvalitetskänska så att säga. Känns lite surt att betala pengarna för ett L-objektiv och inte få det. Men samtdigt så verkar det just inte gå att få tag i något skarpare objektiv till en crop kamera heller så det är kanske inget att klaga på egentligen.

Men man kan ju alltid önska typ.

/ Stolpe

Har alltså redan ett Sigma 17-70 OS, men är sådär halvnöjd med skrärpan på det objektivet. Blev en aning bättre efter lite mikrojustering dock.

/ Stolpe

Har alltså redan ett Sigma 17-70 OS, men är sådär halvnöjd med skrärpan på det objektivet. Blev en aning bättre efter lite mikrojustering dock.

/ Stolpe

Har också ett Sigma 17-70, men utan OS, och är mycket nöjd med skärpan. Den är riktigt bra upp till 45 mm, lite sämre kantskärpa därovanför. Men bländar man ner två steg blir det knivskarpt i kanterna även där. På 70 mm blir det bländare 8.

Men för en 7D kanske man ska titta efter EF-S 17-55/2,8 eller EF-S15-85/3,5-5,6 i första hand. Båda är bra. Men Sigma 17-70 är inte så himla långt efter, till halva priset.

Av L-objektiven är EF 16-35/2,8L mycket bra, men dyrt, klumpigt och kort uppåt som normalzoom. EF 17-40L är inte bra nog till en 7D. EF 24-105L är mycket skarpt upp till sådär 70 mm men blir något sämre i kanterna därovanför och nedbländning hjälper inte så mycket. Men trivs man med det brännviddsomfånget kan det absolut vara ett bra val, även om det i första hand är tänkt för FF.

Mina egna åsikter, vad de kan vara värda.

/ Stolpe

Det skiljer ju rätt mycket i pris mellan Sigma 17-70 och 17-50.. Jag har 17-50 och blir lika imponerad varje gång av skärpan redan på full öppning.

Fel

/ Stolpe

Du bör lämna in kamera eller objektiv eller båda på justering. Jag har ett likadant och det är sriktigt skarpt. Micro hjälper bara på ett avstånd och en brännvid så det är bara att koppla ur den funktionen och kalibrera sin utrustning på riktigt (tyvärr). Börja att ta reda på om det är kameran eller objektivet som felfokuserar! Kolla sedan objektivet enlig anvisningar här. Här har du testkarta för att kolla objektivet.

http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

ANNONS