Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-105 f/4 IS mot EF 24-70 f/2.8 + framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Min uppfattning är att sensorstorleken inte påverkar avbildningsskalan, den är enbart beroende av brännvidd och avstånd.
Ex: Du tar, med kamera i APS-C format, en macrobild av ett mynt i skala 1:1. Därefter byter du kamera till en med "FF-sensor", i övrigt inga förändringar. Myntet kommer i båda fallen att vara i skala 1:1, men på FF-bilden kommer mer av omgivande miljö att finnas med eftersom sensorstorleken är större. Bildcirkeln som gluggen projicerar i sensorplanet är i grunden exakt densamma i båda fallen, men utsnittet blir olika eftersom en APS-C "beskär" bilden i ytterkanterna pga sin mindre storlek.

OBS att jag nu talar om avbildningsskala, inte skärpedjup!
Håller med i ditt resonemang! Vid skala 1:1 ska ju motivet avbildas lika stort på sensorn som det är i verkligheten. Detta är ju inte samma sak som att det ska täcka en viss del av bildytan. Samtidigt tycker man ju intuitivt att avbildningsskalan förändras när man byter sensorstorlek... Intressant!

/Pontus
 
Pongu skrev:
Håller med i ditt resonemang! Vid skala 1:1 ska ju motivet avbildas lika stort på sensorn som det är i verkligheten. Detta är ju inte samma sak som att det ska täcka en viss del av bildytan. Samtidigt tycker man ju intuitivt att avbildningsskalan förändras när man byter sensorstorlek... Intressant!

/Pontus

En annan intressant sak är när man går in här
och matar in lite olika värden.
Prova att mata in exemplet brännvidd 100mm, bländare 2,8 och avstånd 40cm. Prova sedan att se hur totala DOF förändras om du ändrar kamera mellan exempelvis 5D och 20D. Då ska jag utlova något intressant!
Skärpedjupet är längre på 5D, 0,2cm mot 0,13 på 20D...
 
Arne S skrev:
En annan intressant sak är när man går in här
och matar in lite olika värden.
Prova att mata in exemplet brännvidd 100mm, bländare 2,8 och avstånd 40cm. Prova sedan att se hur totala DOF förändras om du ändrar kamera mellan exempelvis 5D och 20D. Då ska jag utlova något intressant!
Skärpedjupet är längre på 5D, 0,2cm mot 0,13 på 20D...

Kul. Satt just o kollade på den siten :)
Stämmer det? Blir helt snurrig av er eftermiddagsmatematik.
 
ChiPs skrev:
Kul. Satt just o kollade på den siten :)
Stämmer det? Blir helt snurrig av er eftermiddagsmatematik.

Ja, jag gjorde samma test på den siten som Björn länkade till och jag fick samma fenomen där.

Jag har läst om detta i tidigare trådar men jag minns inte så här direkt vad förklaringen var. Jag avstår därför från att "hitta på" några teorier just nu.

Tillägg: Var det kanske så här? För att uppnå exempelvis en 10X15cm-bild måste en bild från APS-C-kameran förstoras mer än en bild från en FF-sensor. Om man då betraktar dem i samma storlek och på samma avstånd kommer den senare att upplevas ha ett kortare skärpedjup. Ta det med en nypa salt, det var bara något som dök upp från minnesbanken.
 
Senast ändrad:
ChiPs skrev:
Kul. Satt just o kollade på den siten :)
Stämmer det? Blir helt snurrig av er eftermiddagsmatematik.

Det stämmer, pga att 20D/30D har en mindre "circle of confusion" (vet inte vad det heter på svenska) än 5D, som kan ses här. Detta beror på att "circle of confusion" varierar med bildstorlek och betraktningsavstånd.

Med andra ord, i och med att 5D har en större sensor än 20D/30D så behöver man inte förstora en bild från 5D lika mycket som en bild från 20D/30D för att uppnå samma bildstorlek. Därmed förstoras inte heller oskärpecirclarna lika mycket, och skärpedjupet blir därför längre.
 
The real subject

Jag lovade en update när grejerna kommit och här är en.

Jag och pappa gick idag till FotoVideo och spanade ett tag. Sen pekade jag som en 3åring på objektivet och sa: DEN vill jag ha pappa! Och efter en stunds pratande och fixande var det mitt!

Hela resan hem satt jag i bilen och kunde inte koncentrera mig på någonting annat än på objektivet. "Kör snabbare pappa!" vräkte jag ur mig då och då av längtan.

Dörren till huset öppnas och jag springer för att hämta alla mina kameragrejer då jag ville leka. Måste sett ut som för 10 år sen när jag lekte med bilar.

Det som införskaffades idag var alltså "bara" ett 24-70/2.8 för för övrigt luktar, känns och ser bra ut. Jag har alltså köpt en ny nalle som kostar över 10.000, beat that you 5 year old boy!

To be continnued...!
 
Re: The real subject

alexaD skrev:
Jag lovade en update när grejerna kommit och här är en.

Jag och pappa gick idag till FotoVideo och spanade ett tag. Sen pekade jag som en 3åring på objektivet och sa: DEN vill jag ha pappa! Och efter en stunds pratande och fixande var det mitt!

Hela resan hem satt jag i bilen och kunde inte koncentrera mig på någonting annat än på objektivet. "Kör snabbare pappa!" vräkte jag ur mig då och då av längtan.

Dörren till huset öppnas och jag springer för att hämta alla mina kameragrejer då jag ville leka. Måste sett ut som för 10 år sen när jag lekte med bilar.

Det som införskaffades idag var alltså "bara" ett 24-70/2.8 för för övrigt luktar, känns och ser bra ut. Jag har alltså köpt en ny nalle som kostar över 10.000, beat that you 5 year old boy!

To be continnued...!

Fasen, du gör ju en perfekt beskrivning på hur man känner sig när man köpt nya prylar. Precis så är det ju.

Jag är övertygad om att den gluggen kommer att sitta som en smäck på din kamera.
Lycka till!!

/Arne
 
Hehe, de senaste inläggen här är extra kul om man precis läst tråden prylhysteri.

Enligt en del inlägg i den tråden borde nog Alexander inte få köpa sig någon 24-70:a :)
 
Senast ändrad:
AFE skrev:
Hehe, de senaste inläggen här är extra kul om man precis läst tråden prylhysteri.

Enligt en del inlägg i den tråden borde nog Alexander inte får köpa sig någon 24-70:a :)

Lustigt Anders, jag tänkte på precis den tråden när jag skrev ordet "prylar" i mitt inlägg eftersom jag hade läst den några minuter tidigare.
 
Efter en del läsande i prylhysteri-tråden märkte jag att det stämmer rätt shysst in på just mitt köp. Men vafan människor, har man bra grejer kan man fokusera mer på motiven och bildskapandet i sig.

Idag hade vi intervjudag på skolan. Jag och några andra skulle till ett säkerthetsföretag i industriområdet Arninge.

Industriområde = Inga coola bilar

Smådeppad efter intervjun gick jag omkring och konstaterade att jag vill ha lite lööööv, min löööv är bilar. Men vipps, där står en splitter ny Porsche Cayman S. Yeeeees! tänkte jag och började fota som den lilla wannabe paparazzin jag är. Efter en del fotande började folk i byggnaden kolla ut och se rätt fundersamma ut. "Ska vi nita honom, ta hans kamera och sen köra över den med bilen." Då insåg jag att det var dags att avsluta den fotosesionen.

Jag behöver iallafall mer övning!

PS Någon som har erfarenhet om Teleconverter (typ Canon 1,4 II) på ett 24-70/2.8L
 

Bilagor

  • img_5333(1).jpg
    img_5333(1).jpg
    81.5 KB · Visningar: 141
Senast ändrad:
alexaD skrev:
PS Någon som har erfarenhet om Teleconverter (typ Canon 1,4 II) på ett 24-70/2.8L

Canons och Sigmas teleconvertrar fungerar inte på en 24-70 då de sticker in i objektivet en bit. I en tidigare tråd diskuterades detta, och där har jag för mig att man kom fram till att det fanns en Tamron eller kanske Kenko-konverter som gick att använda.
 
Citerar CyberPhoto AB produkttext om convertern.

"Passar ENBART EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, + alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt."

Lite synd.
 
alexaD skrev:
Smådeppad efter intervjun gick jag omkring och konstaterade att jag vill ha lite lööööv, min löööv är bilar. Men vipps, där står en splitter ny Porsche Cayman S. Yeeeees! tänkte jag och började fota som den lilla wannabe paparazzin jag är.
Fråga pappa om han kan köpa den med åt dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.