Annons

EF 16-35/2,8 L USM II Oskarpt vid oo-fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Har ett nytt EF 16-35/2,8 L USM II och idag upptäckte jag att när jag fokuserar manuelt och alldeles innan jag når oändlighets-ändläget på fokuseringen så blir bilden i sökaren oskarp/suddig. Den är skarp alldeles innan. Är detta normalt eller något som bör kollas upp? Det är köpt för ett par veckor sedan så jag har ju garanti.

Andra gluggar som jag har så brukar det inte vara något problem att dra fokuseringen i botten (oändlighet) och ha bra skärpa i sökaren.
 
Canons objektiv kan du dra förbi oändligt. Om du därmot ställer in oändligt på objektivet så brukar det bli skarpt på oändligt.
 
OK. Att man kan dra förbi (fokusringen stannar inte) visste jag utan jag var mer fundersam över att det blir oskarpt i sökaren på oändlighet. Kan det vara så att fokuseringsstoppet vid oändlighet inte är är riktigt justerat i objektivet?
Jag får väl ta ett snack med Cyberphoto som jag handlat ifrån och se vad de säger, eller ska man vända sig direkt till Canon RCC?.
 
Jag tror att det är avsiktligt. Anledningen skulle kunna vara att om man justerar in oändligheten exakt så kan det med tiden, temperaturen, etc ändras och då står man kanske där med ett objektiv som slår i stoppet INNAN man kommer till oändligheten. När man ändå har autofokus är det antagligen klokare att låta objektivet möjlighet att gå lite för långt, så det finns marginal för förändringar.

Men det är inte omöjligt att de kan justera in det åt dig om du vill, det har jag ingen aning om. Jag har gjort det själv på mina samyangobjektiv, men det är en annan femma ;)
 
Men det är inte omöjligt att de kan justera in det åt dig om du vill, det har jag ingen aning om. Jag har gjort det själv på mina samyangobjektiv, men det är en annan femma ;)

Ursäkta lite OT men hur har du gjort det? Själv har jag satt en tejpremsa runt mitt Samyang 14mm och markerat ut avstånden själv. Avståndsskalan som sitter på ringen var inte i närheten...
 
OK. Att man kan dra förbi (fokusringen stannar inte) visste jag utan jag var mer fundersam över att det blir oskarpt i sökaren på oändlighet. Kan det vara så att fokuseringsstoppet vid oändlighet inte är är riktigt justerat i objektivet?
Jag får väl ta ett snack med Cyberphoto som jag handlat ifrån och se vad de säger, eller ska man vända sig direkt till Canon RCC?.

Eftersom du kan dra förbi oändligt så är det förbi oändligt som det blir oskarpt. På oändligt blir det skarpt.

Om du vill ha ett mekaniskt stopp på oändligt så är det en modifiering som du får betala ut egen ficka. Det är inte ens säkert att det går.
 
Att man kan dra ringen förbi oändligheten på objektivet är precis som någon skrev helt avsiktligt. Det har, precis som det skrevs, avsikten att ge utrymme för förändringar i var oändligehten ska ställas in pga mekaniska förändringar vid olika temperatur.

Det är inte fel.

Petter ...
 
Jösses, vilket sätt har du använt?

Jag förstår att man korrigerar för oändligheten - men för att det ska vara användbart måste ju sen det inbördes förhållandet mellan markeringarna för t ex 0.5m, 1m osv stämma. Gör de det tycker du? Är det lika dålig precision där blir det ju en meningslös övning.

Jag fuskade :). Har Canon 5D2 och köpte Nikonversionen så jag kunde skaffa en adapter med programmerbar AF-confirm. Nu är tyvärr AF-confirm ganska "liberal" så det krävs lite övning innan man sätter skärpan (nästan) varje gång. I min setup gäller det tex att alltid dra fokusringen åt samma håll och sen kompensera något tillbaka. Skärpedjupet är ju som regel långt på 14mm, men hörnskärpan gäller det att få koll på, rätt kompenserat sitter även den. http://wilhelmfrank.web.surftown.se/bilder/201103/Mosebacke_basbilder/IMG_1253 1280wide.jpg
(förstora genom att klicka på bilden)
 
Jag fuskade :). Har Canon 5D2 och köpte Nikonversionen så jag kunde skaffa en adapter med programmerbar AF-confirm.

Nu går det utmärkt att montera ett programmerbart AF-confirm chip direkt på Canonversionen av objektivet, utan att gå omvägen via en Nikon-adapter. Så får du en fokusring som går åt rätt håll på köpet...

Här finns en beskrivning av hur du går till väga för att montera chippet på objektivet: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1417959&postcount=18
 
Allright, har sett det där med att limma på fokuschip förut men inte riktigt orkat. Kanske får damma av de planerna nu då. Tack för svar.
 
Allright, har sett det där med att limma på fokuschip förut men inte riktigt orkat. Kanske får damma av de planerna nu då. Tack för svar.

Sälva limningsdelen slipper du alltså om du går omvägen via Nikon + adapter. Men som sagt går fokuseringen åt fel håll (= Nikonhållet), något jag inte bekymrade mig för tills jag började skaffa några andra manuella objektiv som har den åt rätt håll (= Canonhållet).

Men en förmodligen onödig fördel är att objektivet nu kan säljas vidare till både Nikon och Canonanvändare :)
 
Håller inte sån koll på alla inlägg så jag visste det. Vi är ju rätt OT här och har nästan tagit över tråden, sorry TS... men limma på då, Sara har förut länkat till en bra tråd med bilder på ett av hennes egna projekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.