Annons

Ef 100-400L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

trygg

Medlem
Har nu fotat med telet i en vinter o kan nu samanfatta att det inte lever upp till sitt rykte!!
Nåväl, så illa är det kanske inte, MEN fotning i snö medför stor risk för underexponering, bilderna blir grå och kontrast lösa. Antingen är inte största bländaren 5,6 på 400mm.. Eller så har jag fått ett måndags exemplar..

Någon annan som lagt märke till tele bilder med en äcklig grå ton..
Fotar med velvia pressad till 100 och varmton 81a..
 
Hmm.. kompenserar du inte?

Snö blir 18% grå om du inte kompenserar..faktiskt.

Det är många faktorer här.. såsom pressad velvia. Skulle gärna vilja se ett exempel.. För den gluggen ÄR bra, basta! ;)
 
Öööhhh! Kompensera va e de???

Nää jag menar att vid manuell mätning och användning av bla 80-200 2,8 och 100-400:at med samma exponeringsvärden, ljus, vinkel, filter och film så får jag helt olika resultat.. med 80-200 får jag rätt exponering och en varm färgton och med 100-400 en gråblå lite kontrastlös ton, har oxå hört att det kan va varmtonsfiltret som spökar...
 
ALLA min bilder på snö bli grådassiga om jag inte öppnar gluggen 2 steg... Detta även med 80-200!!??


Har inte testat med det objektiv du har, men du kan väl testa att ställa exponeringskompensationen på +2 eller något nästa gång du försöker?
 
+2 kan bli lite too-much ;)

Men det beror ju på hur mycket snö du har i bilden..

jag brukar köra +1 och se på tusan.. snön blir ju vit ;)
 
Det intressanta här är att jag får olika resultat med olika objektiv. INTE hur jag får värdena..
jaja får väl vända mig direkt till Canon o se om jag fått ett måndags exemplar..
 
Mäter du manuellt med en separat ljusmätare eller med kamerans inbyggda?
Kan var de olika objektivens ljus-transmision i så fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.