Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ef 100/2,0 vs Ef 85/1,8
- Trådstartare Speedy
- Start datum
Denna fråga har vit uppe tidigare, så kolla i arkivet.
Kort kan jag tycka att vad du har för objektiv i övrigt är högst relevant. Båda objektiven är optiskt och mekaniskt i det närmaste likvärdiga. De är systerkonstruktioner.
Jag föredrar 85mm för porträtt inomhus och 100 mm utomhus. Inomhus vill man gärna krympa avstånden och utomhus kan det kännas lite påfluget med samma avstånd.
Både ger fina porträtt med snygg oskärpa.
har du t ex en 28-70/2,8 skulle jag välja en 100 mm. har du en fast 50:a skulle jag välja en 85:a. Objektivet bör alltså matcha de övriga i väskan.
Kort kan jag tycka att vad du har för objektiv i övrigt är högst relevant. Båda objektiven är optiskt och mekaniskt i det närmaste likvärdiga. De är systerkonstruktioner.
Jag föredrar 85mm för porträtt inomhus och 100 mm utomhus. Inomhus vill man gärna krympa avstånden och utomhus kan det kännas lite påfluget med samma avstånd.
Både ger fina porträtt med snygg oskärpa.
har du t ex en 28-70/2,8 skulle jag välja en 100 mm. har du en fast 50:a skulle jag välja en 85:a. Objektivet bör alltså matcha de övriga i väskan.
Om du har en 50:a och satsar på en 135:a klarar du dig utan något emellan. Kanske komplettera med en 300/4 sedan.
Vill du ändå ha något emellan är det 85:an du ska välja i så fall. Då kan du välja mellan en 135:a eller 200:a sedan.
Om du släper tanken på 135:an blir 100 bra tills du har råd med en 200:a.
Hoppas att du hänger med på hur jag tänker.
Vill du ändå ha något emellan är det 85:an du ska välja i så fall. Då kan du välja mellan en 135:a eller 200:a sedan.
Om du släper tanken på 135:an blir 100 bra tills du har råd med en 200:a.
Hoppas att du hänger med på hur jag tänker.
Speedy
Aktiv medlem
Jo, jag tror jag hänger med... =)
Grejen är den att jag har sålt av mycket av min utrustning då det blev för mycket pengar liggande för de gånger jag är ute med kameran. Känner sig tvingad att gå ut och då blir det sällan kul.
Tänkte hålla det rätt basic, med som sagt några fasta gluggar.
Som du skriver är de hyffsat likvärdiga och jag tror 100mm räcker som tele. Mest för att trycka ihop perspektivet och lite porträtt som sagt.
Får tacka för mig för den här gången.
Grejen är den att jag har sålt av mycket av min utrustning då det blev för mycket pengar liggande för de gånger jag är ute med kameran. Känner sig tvingad att gå ut och då blir det sällan kul.
Tänkte hålla det rätt basic, med som sagt några fasta gluggar.
Som du skriver är de hyffsat likvärdiga och jag tror 100mm räcker som tele. Mest för att trycka ihop perspektivet och lite porträtt som sagt.
Får tacka för mig för den här gången.
Leta efter en EF 135/2,8 begagnad. Billig, kompakt och både rejält tele samtidigt som den funkar som porträttglugg.
Själv körde jag 28. 50 och 135 i flera år.
Själv körde jag 28. 50 och 135 i flera år.
Fy, fy inte smyga.
200:a är för långt för smygfoto på stan och 135 mer lagom. Men det bli bättre att gå nära. Det är en träningssak och kanske inte det man gör i första taget. Det kan dock vara bra att veta att det går att ta bra (och kanske bättre) bilder på folk på stan med kortare brännvidder.
200:a är för långt för smygfoto på stan och 135 mer lagom. Men det bli bättre att gå nära. Det är en träningssak och kanske inte det man gör i första taget. Det kan dock vara bra att veta att det går att ta bra (och kanske bättre) bilder på folk på stan med kortare brännvidder.