Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Edixa Reflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag har kommit över en Edixa Reflex från tidigt 60-tal. Den är i hyggligt skick, det syns att den är använd men av någon som varit rädd om den. Tyvärr har dock slutaren legat och geggat ihop, 1/50 och över fungerar men på de långa tiderna förblir slutaren öppen. Jag tror inte att något egentligen är trasigt, den behöver bara göras ren och smörjas. Frågan är bara i vilken ände man börjar att plocka isär den för att inte fjädrar och småpilligurer ska bilda ett trist moln.
Finns det någon som servat en dylik fotografiapparat som kan ge lite tips?

Edixa tillhör inte de kameror som är kända för sin höga kvalité. Skulle knappast tro att det är lönt att lägga vare sig tid eller pengar på att serva den. Jag har för mig att den har skruvgänga. M42. Köp ett annat hus, på t ex Tradera med samma gänga så har du nytta av optiken.Det vimlar av sådana. Pentax t ex.

Den har mycket riktigt M42. Och ja, det märks att kvaliten inte är på topp. Men allting är relativt, med på köpet fick jag en Yashica EE och i jämförelse med den är Edixan ett under av kvalité, Yashica av årgång sent 60-tal verkar vara genuint smäck.
Edixan är främst införskaffad för att utgöra dekoration i ett glasskåp i sällskap med diverse annat gammalt junk men finns den vill man ju dra igenom en och annan filmrulle också. Dessutom har den ljusschaktsökare, och det gillar jag.
Fick även med en läcker Agfa-blixt, en svart liten klump som man fäller upp och vrider fram en rund reflektor och sätter i en blixtlampa. Den ska provas när jag hittat ett batteri som kan fås att passa.

Problemet löst i sprit!

Urverket som styr de långa tiderna sitter under bottenplåten, det gjorde jag rent i sprit och smorde med tunn olja. Även lagringarna till slutarridåerna fick ytterst lite olja och nu fungerar även 1/25. Egenligen borde väl allt plockas isär men så mycket insperation hade jag inte idag.
Problemet som kan tänkas kvarstå är justeringen av de långa tiderna vilket sker på så sätt att urverket flyttas i sitt fäste. Jag har ställt 1 s så noga det går (+- 0,1?) med hjälp av stoppur, lite grovt men vad gör man? Hur mäter verkstäderna tiden förresten, fotodiod?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar