Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ecuador och foto

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanNyqvist

Aktiv medlem
Hej! Planerar just nu en 3 veckors resa till Ecuador med min tjej. Det ska bli mycket spännande att komma till sydamerika. Jag har tidigare varit på Borneo, Fiji och Samoa några gånger och ser fram emot att uppleva en annan typ av regnskog, men också Galapagos och Anderna givetvis.

Vi planerar att först åka till Sani Lodge i Amazonas i 5 dagar, sen via Quito till Galapagos (Encantada yacht) i 5 dagar. Efter det är programmet öppet, men vi ska kanske försöka ta oss till Esmeraldas, för att få lite kust och bad. Några byar i Anderna och molnskogen hoppas jag också på att vi hinner med.

Jag har tänkt att ta med min D90, ett 70-200 2,8 VR, en 11-16, ett 18-200 VR och ett 90 makro, samt stativ och blixt. Min flockvän kör med en d200 och ett 18-70. Kanske bör man ta med en lite pocketkamera för ställen där man inte vill skylta med dyrgriparna.

Jag undrar om någon nyligen varit på dessa platser, eller några andra som är värda en rekommendation? Och om det finns någon agent som är särskilt bra? Någon som har erfarenheter som kan vara till hjälps, ställen man bara måste åka till ur fotosynpunkt, överreklamerade ställen etc?

Också, kommer 40 dollar/pers om dagen att vara tillräckligt för att resa på egen hand?

Jättetacksam för goda råd!
//Johan
 
Jag var där för 10 år sedan och mycket är nog förändrat sedan dess.

Tycker att bergstrakterna vid t.ex. Chimborazo var vackra och speciella.

En bilresa från höglandet ner på låglandet är också en upplevelse. Du kör från bergstrakter ner genom regnskog och sedan ökenlandskap för att sist hamna ute vid kusten.

Tycker inte att du skall släpa på för mycket kamerautrustning. Det förtar nöjet med resan. Varför inte superzoomen och Macrot?
 
Det var tunnsått med tips. Gör ett försök att aktualisera tråden innan jag redan är där. Som tillägg kan jag meddela att den tredje delen av resan blir till ett litet ställe som heter Coco Solo, utanför en stad som heter Pedernales (en sjukt lång sandstrand, med kustregnskog och ev. valskådning). Jag hoppas på det bästa ;)
 
Reste runt i Ecuador och Galapagos i nov/dec 2007.

På Galapagos måste man bo på båten och man får endast gå iland vissa tider på öarna och har endast begränsad tid på varje ilandstigning (ca 1-2timmar). Man måste följa stigarna och guiden, inga egna utsvävningar. Tid till att byta objektiv ofta hinner du inte men du kommer dock väldigt nära djuren och fåglarna som är orädda. Jag fotade fåglar, sjölejon, leguaner mm från ca 0,5-1 meters håll. Fantastiska djur och vyer.

Båtarna har inte ström förutom när båten går och någon timme på dagen så passa på att ladda batterierna då! Ladda dem även om det kanske inte behövs för du vet aldrig när nästa tillfälle finns att ladda dem. Att ha stativ på Galapagos skulle känts för bökigt och mycket att bära på pga trånga utrymmen på båten, liten och begränsad tid i land. Jag var glad att jag lämnade mitt hemma just då, däremot kanske det hade varit kul att ha det i Anderna men det finns ju alltid stenar eller dyligt att ställa kameran på vid långa slutartider.

Rekommenderar att du packar lätt för att ryggan kommer att vara full när du åker hem i alla fall. Jag hade en systemkamera, 18-70 objektiv, 70-200objektiv och ett 90mm macro. Macrot använde jag nästan aldrig men jag kan tänka mig att det kan vara bra att ha i amasonas. Kan rekommendera också marknaden i Otavalo i Anderna norr om Quito.

Jag kom hem med med nästan 3000 bilder efter 3veckors resa. Ha med dig massor med Gig minneskort. Jag hade även en Epson lagringsenhet för att lagra dubletter av bilderna ifall minneskorten slutade att fungera. Hade inte klarat mig utan den då mina minneskort ej räckte i slutändan. Det finns mycket att fota!!!

Allt är billigt förutom på Galapagos och på flygplatsen i Quito. $40/person och dag bör räcka långt beroende på vilka utfärder och arrangörer man använder sig av. Att ta sig fram med lokalbussar/långfärdsbussar går bra och är/var billigt, jag vet ej prisnivån idag.

Hoppas ni får en trevlig resa. Jag skulle gärna återvända dit igen om jag får tillfälle.

Maria
 
Tack för tipsen! Nu har jag 21 gb minneskort och en mellanlagring på 40 gig. Borde räcka. Har samma erfarenhet från andra resor, man tar sjukt med bilder! Bra det du nämnde om laddningsmöjligheter, jag kommer inte att slösa batteri på att kolla på bilderna under seglatsen. Har tre batterier så det borde gå.

Stativ ser jag som en lifesaver i tropikerna. Kanske inte just för Galapagos, men i regnskogen har jag alldeles för många kompisar som gått med kameran runt halsen och droppat svett på den, så att de lägger av. Att ha stativ så att man kan bära kameran över axeln är guld värt. Men jag får se på Galapagos, kanske behövs det inte där.

Resfeber nu!!!!
 
Det var ett tag sedan jag var i Equador nu, men håller med tidigare inlägg om att området kring Chimborazo är väldigt vackert. Missa inte kratersjön i Quilotoa. I närheten finns det också en indianmarknad där det handlas med allt från grisar och får till tyger. Finns ju en risk att den tagits över av turister idag, men för 10 år sedan var där inte många turister.

Om Järnvägen genom Nariz del Diablo fortfarande är i drift är det en fantastisk resa. Man sitter på taket av tåget när det tar sig ner 3000 höjdmeter mot kusten. Tåget går genom flera byar som inte har några vägförbindelser, så tåget går verkligen rätt igenom byarna. Med teleobjektiv kan man få massor av fina bilder på färgranna bybor. 2 tips, sitt inte för långt fram. De kör diesellok, och efter några timmar är det inte så kul att sitta i avgaserna. Och gör inte misstaget jag gjorde...att åka hela vägen till Guayaquil. Alla andra utom jag ock min kompis gick av typ halvvägs, det är att rekommendera. Sedan blåser tåget på i typ 70, det blir mörkt och man kan höra ledningar och grenar swicha förbu ovanför huvudet :)

En kul grej i Quito är den nybyggda katerdralen. Åtminstone när jag var där var allt öppet så man kunde gå upp på vinden, vi klättrade till och med runt på taket på stegar :)

Guayaquil är inte så kul, men om du och tjejen gillar bad (och krabbor) så ligger stadsbornas badort bara en timmes färd västerut. VI åkte på en vardag, så det var bara vi, en fiskegubbe och tusentals krabbor. På helgerna lär det vara fullpackat med folk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.