Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ebay ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Marty Marr

Medlem
Hola ! Har kollat efter gluggar via ebay och honk kong. Är det någon som vet hur det fungerar med eventuella tull och moms avgifter ??

Allt gott / martin
 
Fick i förrgår hem ett Beg Sigma 105 Macro från Dallas USA. Fick betala 775kr i moms och tullavgifter. Av någon anledning valde jag frakt med försäkring. Säljaren påstod att det var den enda sättet att få ett spårbart kollinummer. I och med att det blev försäkrat fick paketet också ett värde av säljaren (300$) och tullen baserade avgifterna på detta antar jag. Frågan är om dom skulle idas kräva avgifter annars. Så mitt tips om du ska handla är att ta det oförsäkrat.

För min del blev det en förlustaffär men har man tur så.
 
Har säljaren satt ett för högt värde på paketet tycker jag att du ska höra av dig och be honom står för den extra kostnaden.
 
beror på vart du handlar...

Jag har handlat en massa grejer inklusive gluggar från Hong Kong. I dom flesta fall har man märkt paketet med ett mindre värde än vad som egentligen gäller, och då fått lägre tullavgift.

I andra fall har man även märkt som gåva och då har jag sluppit tull helt.

Sen beror det på hur dom skickar grejerna. Om dom skickar med UPS så tullar dom och då är det garanti på att det tillkommer kostnader.

Kolla med ebay shopparna hur dom skickar osv. Det brukar synas i deras info. Be även att få tracenumber så att du kan se vart paketet finns.
 
vad jag vet måste butiker alltid skriva ut värdet på föremålet men vad som gäller för privatpersoner ver jag inte

dock kan jag försäkra dig om att tullen inte är rädda för att ta ut avgifter - utan om det inte står något på paketet öppnar de det o uppskattar värdet, sedan får du betala utifrån det

dock skulle jag inte rekommendera någon att skicka helt oförsäkrat för i slutändan kan det bli bra mycket dyrare än tullen skulle varit
 
Martin Kiessling skrev:
Hola ! Har kollat efter gluggar via ebay och honk kong. Är det någon som vet hur det fungerar med eventuella tull och moms avgifter ??

Allt gott / martin
Käre Martin, jag menar inte att vara allt för kort i tonen men du tror väl inte att du är den förste på Fotosidan som tänkt den briljanta tanken att köpa saker från HK via internet?

Har du prövat sök-funktionen???
 
Tullen verkar göra som den vill. Jag fickbetala för en gåva från Hong Kong. Men slapp betala vid köp via ebay från USA.

Kan dock tillägga att jag slapp betala sisst jag fick paket från HK. Jag tror de väljer paketen med en tärning eller något för damen i posten kunde inte förklara varför jag skulle betala för en gåva. (Ja det var en riktig present och inget skumt sätt att försöka smita)
 
Re: Re: Re: Ebay ???

Det tillhör allmän forumhyfs att söka innan man startar en ny tråd. Regel nummer 2 är att om man trots allt bestämmer sig för att starta en ny tråd så ger man den en relevant titel, inte "Hjälp!" eller "Ebay?". Det finns 187 trådar med ordet "Hong kong", 147 trådar med ordet "Hongkong", 74 trådar på "moms utanför eu", 138 trådar på "moms ebay" samt 206 trådar på "b&h moms" (även om sökorden inte är relevanta just här så är svaren det). Dessutom finns 496 trådar på "usa moms". En del av trådarna på Hongkong kanske innehåller mer resetips/frågor än moms-frågor men det är inte speciellt svårt att filtrera bort dem.

Varför tror du folk svarar "Sök"? Om frågeställaren är tillräckligt smart för att starta en ny tråd är han förmodligen tillräckligt smart för att söka. Varför skall vi bygga på databasen in absurdum med upprepningar av samma frågor?

Som slutkläm kan jag nämna att det dessutom finns en fin artikel av Jeppe Ekvall här på Fotosidan om att köpa utrustning utomlands.
 
Re: Re: Re: Re: Ebay ???

Emil-G skrev:
Det tillhör allmän forumhyfs att söka innan man startar en ny tråd. Regel nummer 2 är att om man trots allt bestämmer sig för att starta en ny tråd så ger man den en relevant titel, inte "Hjälp!" eller "Ebay?". Det finns 187 trådar med ordet "Hong kong", 147 trådar med ordet "Hongkong", 74 trådar på "moms utanför eu", 138 trådar på "moms ebay" samt 206 trådar på "b&h moms" (även om sökorden inte är relevanta just här så är svaren det). Dessutom finns 496 trådar på "usa moms". En del av trådarna på Hongkong kanske innehåller mer resetips/frågor än moms-frågor men det är inte speciellt svårt att filtrera bort dem.

Varför tror du folk svarar "Sök"? Om frågeställaren är tillräckligt smart för att starta en ny tråd är han förmodligen tillräckligt smart för att söka. Varför skall vi bygga på databasen in absurdum med upprepningar av samma frågor?

Som slutkläm kan jag nämna att det dessutom finns en fin artikel av Jeppe Ekvall här på Fotosidan om att köpa utrustning utomlands.

Om du lagt ner denna energin från början så hade varken du eller någon annan blivit irriterade. Samtidigt hade du ju hjälpt trådskaparen och bidragit till ett trevligt klimat i forumet.
 
Jag tror bror duktig är i farten, letar upp döda gamla trådar och kommer med förebrående svar.

Visst hade jag kunnat göra samma sökning direkt men varför? Jag hade kunnat be mina universitetslärare om kompletta uträkningar på allt vi gjorde men vad hade jag lärt mig på det? Jag tvivlar starkt på att Martin ens har läst vad vi skrivit här, han har inte varit inloggad sedan han skrev sitt inlägg här (som för övrigt är hans enda inlägg). Var blir det fel när folk väljer att starta nya trådar hela tiden, istället för att söka och fylla på de som redan finns?

(Och du kan bespara dig energin att bli irriterad och komma med ytterligare svar, jag kommer varken att läsa dem eller besvara dem.)
 
Senast ändrad:
Emil-G skrev:
(Och du kan bespara dig energin att bli irriterad och komma med ytterligare svar, jag kommer varken att läsa dem eller besvara dem.)

Jag undrar om du verkligen kan hålla dig ifrån att kika in för att se vad jag skrev.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.