Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eBay - pengar i förskott

Produkter
(logga in för att koppla)

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag har handlat på nätet i ungefär fem år och köpt hundratals varor från hela världen, som mest för 2000 pund, och aldrig blivit lurad, även om det varit nära några gånger.

Nu tittar jag på ett 200mm f/2.0L IS USM som en säljare på eBay satt ut.
Han har 100% Positive feedback. Då priset är ca 5000 kr under bästa pris jag fått offererat i Sverige och garantivillkoren är desamma funderar jag på att köpa detta. Skulle bli nu på onsdag isåfall.

Jag kontaktade säljare och undrade om det gick att göra något på priset, han bad då om mitt telnr och ringde sedan upp kl 0800 morgonen efter. Han lät naturligtvis hur trevlig som helts och vettig på alla sätt. Jag får ca 2000 kr rabatt totalt. Sen föreslår han att vi inte ska använda paypal då det blir krångligt vid så höga belopp, ca 6000 dollar. Han påstod att de höll pengarna i veckor och ställde massa frågor och att han inte kunde skicka varan förrän betalning skett. Förslaget från han sida var att jag skulle göra en banköverföring, detta hade kunder till honom gjort i flera år och det fungerade jättebra. Han kunde skicka mig mail från kunder om jag ville...

Sedan skickade han mig ett mail med en bild på sitt ID, som stämmer med den adress han använder på ebay. Han har mailat några ggr till och undrar om jag bestämt mig.

Jag vet nu inte om jag vågar fullfölja affären. Några varningsklockor ringer. För trevlig, ID stöld osv osv.

Vad tycker ni? Ska jag skicka 50.000 kr till hans konto bara sådär....Please inga moralpinnar tack.

Bilagor

• Canon-EF-200mm-f-2-L-IS-USM-Lens.jpg
    Canon-EF-200mm-f-2-L-IS-USM-Lens.jpg
    28 KB · Visningar: 741
Jag har handlat på nätet i ungefär fem år och köpt hundratals varor från hela världen, som mest för 2000 pund, och aldrig blivit lurad, även om det varit nära några gånger.

Nu tittar jag på ett 200mm f/2.0L IS USM som en säljare på eBay satt ut.
Han har 100% Positive feedback. Då priset är ca 5000 kr under bästa pris jag fått offererat i Sverige och garantivillkoren är desamma funderar jag på att köpa detta. Skulle bli nu på onsdag isåfall.

Jag kontaktade säljare och undrade om det gick att göra något på priset, han bad då om mitt telnr och ringde sedan upp kl 0800 morgonen efter. Han lät naturligtvis hur trevlig som helts och vettig på alla sätt. Jag får ca 2000 kr rabatt totalt. Sen föreslår han att vi inte ska använda paypal då det blir krångligt vid så höga belopp, ca 6000 dollar. Han påstod att de höll pengarna i veckor och ställde massa frågor och att han inte kunde skicka varan förrän betalning skett. Förslaget från han sida var att jag skulle göra en banköverföring, detta hade kunder till honom gjort i flera år och det fungerade jättebra. Han kunde skicka mig mail från kunder om jag ville...

Sedan skickade han mig ett mail med en bild på sitt ID, som stämmer med den adress han använder på ebay. Han har mailat några ggr till och undrar om jag bestämt mig.

Jag vet nu inte om jag vågar fullfölja affären. Några varningsklockor ringer. För trevlig, ID stöld osv osv.

Vad tycker ni? Ska jag skicka 50.000 kr till hans konto bara sådär....Please inga moralpinnar tack.

Aldrig i livet. Har du ens fått en nytagen bild av objektivet? Med serienumret synligt? Betala i efterskott istället.
ID-kort är noll värt, han kan ha fått det från en tidigare "kund".

Det kan mycket väl stämma det han säger om PayPal och att det blir höga avgifter från honom. Jag tror dock att om du pressar honom så gör han hellre affär via PayPal än inte alls, tror du inte?

Hur många positiva omdömen har han egentligen? Det är skillnad på 5 och 5000 st, och det är inte ovanligt att det endera är det ena eller det andra så länge som eBay har funnits.

Näpp, det ska du inte.
Såvida inte du har så gott ställt att du har råd att torska 50.000:- bara för att denna metod är enklare eller att du kanske får optiken några dagar snabbare.
Det som framförallt skulle få mig att börja fundera är en säljare som föreslår att inte använda säkra betalningslösningar. Om köparen är beredd att riskera sina stålars är det en annan sak, men när förslaget kommer från säljaren. Nä, det känns mysko.

För övrigt, men nu kan nån kanske rätta mig, så är väl inte Paypal någon större säkerhet. Det är väl förskottsbetalning det också, bara att säljaren och köparen behåller sina kontouppgifter anonyma för varandra.
Payson är väl då säkrare, då pengarna låses på ett neutralt konto som låses upp först då köparen godkänt varan, så att samma person aldrig har både varan och pengarna på samma gång.

Vet inte om du missat att läsa toppnyheten just nu på Fotosidan. Annars läs den, där har du ditt svar. http://www.fotosidan.se/cldoc/skydda-dig-mot-bedragare-nar-du.htm

Jag skulle nog gräva lite till i plånboken och köpa den via cyberfoto eller liknande. Skulle för mig kännas säkrare, speciellt när man även skall väga in eventuella fraktskador som kan hända. Lättare att reklamera helt enkelt. 55k eller 50k? Skiljer ju bara en siffra dem emelllan.... :)

Paypal via ebay och buyers protection är väldigt säkert för köparen.

Mitt tips, ebay, kolla att han tar paypal och kolla att det ä buyers protection. 15% ungefär är ebay avgifter icke inkluderat paypal avgifter, så visst svider det för försäljaren. Men 50000 sätta i en bank konto skulle jag inte heller göra.

Paypal via ebay och buyers protection är väldigt säkert för köparen.

Mitt tips, ebay, kolla att han tar paypal och kolla att det ä buyers protection. 15% ungefär är ebay avgifter icke inkluderat paypal avgifter, så visst svider det för försäljaren. Men 50000 sätta i en bank konto skulle jag inte heller göra.

Har du erfarenhet från detta? Eller är det vad du tror?
Jag undviker paypal så långt jag kan, både som köpare och som säljare, de tillför inget men tar en massa betalt. Det är nämligen inte bara säljaren som behöver betala 5-6 % till paypal (mycket svårt att räkna ut exakta avgiften då det beror på deras växelkurs) utan också köparen. Betalar du något i dollar eller euro från sverige och jämför kursen du får jämfört med vad din bank tar kommer du också att se att paypal tar några procent från dig den vägen. Men jag har inte lyckats hitta de uppgifter innan en transaktion utan först insett det när den varit genomförd. Småbelopp kan vara smidiga med paypal, men för större belopp är det för dyrt. Dessutom uppfattar jag firmans marknadsföring som mer eller mindre bedrägeri...

Dyraste jag köpt har varit ett objektiv från italien, ca 15000, jag överförde till bankkonto. Säljaren var ett registrerat aktiebolag med tusentals positiva omdömen och tusentals sålda objektiv via ebay. Likaså har jag sålt för som mest över 20000 kr till utlandet och köparna har glatt förskotterat. (Inte med paypal, vill de betala med paypal kan de göra det men får lägga till 6 % summan), även om jag helst slipper att ha att göra med dem.

100 % positive feedback säger väl ingenting. Har han sålt en pryl, 10, 100, 1000? Har han hållit på i en månad, 10 år? Består alla omdömen av en-dollars-prylar och nu plötsligt säljer han objektiv? Eller har han sålt sådant tidigare?

Jag köpte mitt 300/2.8 av en kille i England och betalade i förskott, men bara efter att ha gjort en hyfsat grundlig sökning på nätet för att försöka göra det så troligt som möjligt att det var OK. Han hade en lång historik i olika webdiskussionsgrupper, bl.a. hittade jag diskussioner om när han köpt objektivet, exempelbilder m.m, vi utbytte adresser och telefonummer, och betalningen gjordes med en överföring till hans bank. Normalt sett är jag försiktig med privatköp, jag föredrar att handla nytt i butik eller på webben, men det verkade väldigt seriöst i det här fallet och det gick bra som tur var. Det var lite nervöst innan paketet kom fram. :)

Men visst är det lite av en chansning, 50.000 är inte direkt växelpengar, och känns det för olustigt så är det betydligt bättre för nerverna att ta B&H eller liknande etablerade webhandlare.

För att spara mindre än tio procent av priset, alltså 5000 kr? Om du läser ditt eget inlägg så tror jag svaret är ganska självklart för dig också.

Sen föreslår han att vi inte ska använda paypal då det blir krångligt vid så höga belopp, ca 6000 dollar. Han påstod att de höll pengarna i veckor och ställde massa frågor och att han inte kunde skicka varan förrän betalning skett. Förslaget från han sida var att jag skulle göra en banköverföring, detta hade kunder till honom gjort i flera år och det fungerade jättebra. Han kunde skicka mig mail från kunder om jag ville...

Ja, PayPal KAN bli lite stingsliga om man helt plötsligt får in en massa pengar som "avviker från trenden" kontot har haft.

Men jag, personligen, skulle under inga omständigheter ge mig på att köpa något så kostsamt utan att använda någon form av "skyddstjänst" såsom eBay Buyer protection.

Jag slår vad om att även om du säger till honom att du är villig att vänta, och tillochmed betalar en tusenlapp extra för allt eventuellt besvär som han kan få med PayPal så kommer han fortfarande att backa ifrån affären.

Som sagt, hur många affärer har kontot gjort via e-bay och för hur stora belopp? Att man inte vill använda paypal är enligt mig ganska naturligt, eftersom att de inte ger någon egentlig säkerhet.

Om du nu är sugen på att "kolla upp" det hela.. Var ifrån skickas det? Med vilken försäkring? Kolla upp någon av hans grannar och förklara läget, be dem knacka på och fråga om han säljer något objektiv (en person vars ID blivit stulen svarar då troligtvis nej). Givetvis kan du inte förvänta dig att utomstående ska ställa upp på det, men man kan försöka, det är värt 50.000:-

Läs sedan på om e-bays Buyers protection, ett bra och fungerande system enligt vad jag hört.

Mvh, Anton

Förstår inte dessa riskfyllda köp från utlandet,pruta och köp i Sverige !

Mitt 500/4 blev 10.000 billigare (från B&H, så ingen farlig chansning den gången) än bästa offert i Sverige, och det fanns något lägre pris via eBay också - så nog förstår du lockelsen när det finns så mycket pengar att spara.

Mitt 500/4 blev 10.000 billigare (från B&H, så ingen farlig chansning den gången) än bästa offert i Sverige, och det fanns något lägre pris via eBay också - så nog förstår du lockelsen när det finns så mycket pengar att spara.

Vi är kanske dåliga på att pruta i Sverige ?

Sedan tillkommer tull och moms vid import från vissa länder !

Vi är kanske dåliga på att pruta i Sverige ?

Sedan tillkommer tull och moms vid import från vissa länder !

Jag köpte från B&H och då kommer alla avgifter inklusive momsen på och ändå var skillnaden så stor. Jag gav flera handlare chansen att svara med deras bästa pris, jag var beredd att betala lite extra då det är värt en del med lokal service, men ingen kunde komma i närheten. Jag tror att problemet med höga svenska priser kan bero på dålig konkurrens och små volymer på dyra produkter; Canon Sverige som säljer en handfull av dom dyraste prylarna har antagligen betydligt sämre inköpspriser än vad dom största webhandlarna i USA har. Det varierar dock väldigt, man måste kolla varje enskild produkt då det ibland faktiskt är billigast att handla i Sverige.

Cameranu.nl har den i lager till 5.349 EUR. Det är ungefär 49.000 kr med nuvarande växelkurs. Massor med användare här på FS har handlat därifrån för stora belopp (inklusive jag själv) och varit mycket nöjda.

Framkten är snabb, du har grejerna efter mindre än en vecka och det är troligtvis mycket säkrare.

EDIT: Du får dessutom europagaranti på grejerna och kan utan problem lämna in det till t ex intervision för kalibrering/service om det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar