Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E18 på Canon A85?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fia-Mia

Aktiv medlem
Nu kraschade just min A85... Den är 3 mån gammal och meddelar mig "E18" och linsen går ej att dra in.
Gjorde en sökning på nätet och det visade sig vara väldigt vanligt fel som kräver reparation :-(

SUCK!

Är det nån som har testat garantin på detta felet?
Jag har köpt kameran på Technikdirekt, ska man kontakta dem i detta läget?
 
Lägger till en fråga.
Har varit inne på Canons hemsida för att kolla hur garantin gäller. Jag ska väl kunna laga den i Sverige har jag förstått, men enl dem ska jag ha en "Europagaranti" som finns på ett "garantikort".
Är det nån som kan beskriva hur detta ser ut, för jag har INGET minne av att jag har sett nåt sånt.

Annars ska man kunna visa faktura med serienummer och det står inte på min :-(

Tror ni att Technikdirekt kan skicka ett garantikort i efterhand, eller är det kört?
Ni andra som handlat därifrån, har ni fått garantikortet?
 
Det viktiga är den lilla stjärnskruven (jaja, symbolen, som ska föreställa huvudet på en stjärnskruv). Det står något i form av Canon Worldwide Warranty System runt den. Alltså den som ärt uppe i vänster hörn.

Kan även gå bra med enbart kvittot om de är på gott humör. Men oftast vill de ha garantisedlen, eftersom produktens serienummer står med på den.
 
Men världsgaranti är det ju inte på den, bara europagaranti. Ser det likadant ut?
Stjärnan står ju för värlsgaranti och det gäller ju inte för digitala.

Får nog ta och skicka iväg ett mail till Technikdirekt och kolla vad de säger.

Ligger garantikortet i kartongen vid leverans eller skickas det med utanför kartongen?

Jag hittar ju allt annat som var med, tysk bruksanvisning, fakturan osv. Rimligtvis borde jag ju inte slarvat bort just garantisedeln... Så klantig bör inte ens min amningshjärna vara :)
 
Senast ändrad:
Det enda du kan göra är nog att kolla upp med Technikdirekt hur dom ställer sig till det hela. Är dom villiga att se det som ett garanti ärende så är det nog bara att lämna in den. Se bara till att verkstan vet om att det är ett garanti ärende och att dom vet vart fakturan skall gå.

I annat fall är det nog ett val mellan att betala reparationen själv eller köpa nytt

Råkade ut för det samma (E18) i somras på min IXUS 400. Men i mitt falla så ansåg dom den inte var värd att reparera och där med så är det inget garanti ärende enligt Canon.
 
morfius skrev:


Råkade ut för det samma (E18) i somras på min IXUS 400. Men i mitt falla så ansåg dom den inte var värd att reparera och där med så är det inget garanti ärende enligt Canon.

Men om det händer på en kamera som är 3 mån gammal så måste man väl få en ny om det är så dyrt att laga?
Eller är jag så naiv att jag tror att garantin är värd nåt?
 
Fia-Mia skrev:
Men om det händer på en kamera som är 3 mån gammal så måste man väl få en ny om det är så dyrt att laga?
Eller är jag så naiv att jag tror att garantin är värd nåt?

Nä... :eek:(
Garantin täcket tyvärr endast reparation och inte ny kamera. Men du kan ju hoppas på att reparationen inte blir så dyr. Men först ska du ju få dem att se det som ett garantiärende innan den kan gå på reparation.
 
Senast ändrad:
Garantisedeln borde ha varit med i kamerakartongen. Om den inte fanns med så skulle du nog ha påtalat det från början. :eek:(
 
morfius skrev:
Nä... :eek:(
Garantin täcket tyvärr endast reparation och inte ny kamera. Men du kan ju hoppas på att reparationen inte blir så dyr. Men först ska du ju få dem att se det som ett garantiärende innan den kan gå på reparation.
Vem är det som bedömer om det är garantiärende, Canon eller Technikdirekt?
 
Prata med Cannon support här i Sverige. Min 10D lagade dom fast den var köpt i USA utan världsgaranti. Däremot skickade jag in en kopia på garantisedeln. Står inte SerieNr på kvittot från TechDirect då? Det borde räcka som garantisedel det också..
 
Slas skrev:
Prata med Cannon support här i Sverige. Min 10D lagade dom fast den var köpt i USA utan världsgaranti. Däremot skickade jag in en kopia på garantisedeln. Står inte SerieNr på kvittot från TechDirect då? Det borde räcka som garantisedel det också..
Nej, jag kan inte se serienumret :-(
Visserligen är jag kass på tyska, men siffrorna borde jag ju känna igen från kartongen.
Ska göra en storgenomletning av köket ikväll, det är ju bara 3 mån sen så det kan ju vara i nån låda (om det nu har funnits)

Annars får jag väl utnyttja drulleförsäkringen, visserligen självrisk på 1000 kr, men kameran är ju lite mer värd i alla fall.
 
Det är butiken. Men dom i sin tur kommer att kolla upp det med Canon. För butiken lär inte betala någon reparation. Men om Canon säger nej, så säjer butiken nej. Men kolla först vilken goodwill som technikdirekt har. :eek:)
 
Fia-Mia skrev:

Jag ska väl kunna laga den i Sverige har jag förstått, men enl dem ska jag ha en "Europagaranti" som finns på ett "garantikort".
Är det nån som kan beskriva hur detta ser ut, för jag har INGET minne av att jag har sett nåt sånt.


Den som söker hon finner :) och amning sätter sig på hjärnan sägs det. Mjölk i brösten = bomull i huvudet :)
Det låg i skrivbordslådan, tillsammans med min egenhändigt utskrivna manual!
Nu kan jag sova gott i natt för den sakens skull, håll nu bara tummarna för att det ska gå på garantin...
Annars tar jag den på drullen och köper en Nikon Coolpix istället :)
Imorgon ska jag dessutom köpa en beg 300D, läglig timing nu när kompakten pajjade...
 
Enl Canon är det garantireparation, och jag blev ombedd att skicka den till IT Workshop i Växjö tillsammans med kvitto/garanti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.