Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-TTL och TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 10D och en E-TTL blixt till den (Sigma 500 DG).

Jag funderar på att köpa en begagnad, analog kamera. Problemet är bara att nästan alla sådana använder A-TTL. Detta innebär (väl) att blixten måste använda TTL teknik...

Så min fråga är! Vad är det för skillnad på E-TTL tekniken och TTL?? Hur mycket sämre är egentligen TTL? Vad är det man förlorar?

Tacksam för snabbt svar!

//Eric
 
Nja.. lång ifrån alla EOS-modeller använder A-TTL.

Från och med EOS 50 så har alla modeller E-TTL.

Det fanns en sida som hade en väldigt ingående artikel om Canons blixtsystem..

http://photonotes.org/articles/eos-flash

Men den verkar nere


/Jeppe - som inte orkar förklara hela blixtsystemet igen ;)
 
E-TTL sänder ut en förblixt och bestämmer hur mycket ljus, som blixten ska sända ut. Med vanlig TTL, så görs inte denna mätning, utan kameran får säga till när det är nog.

Magnus F. orkar nog förklara lite bättre..han är en höjdare på blixtfoto med Canon
 
Numeric skrev:
Så min fråga är! Vad är det för skillnad på E-TTL tekniken och TTL?? Hur mycket sämre är egentligen TTL? Vad är det man förlorar?

FÅr se om jag orkar... :)

TTL-blixtmärning mäter blixtljuset med en sensor som är riktad mot filmplanet och mäter i exponeringsögonblicket då slutaren blottar filen. När sensorn anser att filmen fått tillräckligt med ljus stängs blixtljuset av.

A-TTL är samma sak men där kameran i P-läge ställer in minsta möjliga bländare för att få maximalt skärpedjup. Genom en förblixt kollar kameran hur liten bländare blixten klarar av.

Eftersom TTL och A-TTL båda bygger på att ljuset mäts mot filmytan fungerar inte tekniken på digitala kameror.

Sensorerna för vanlig TTL/A-TTL mäter centrumvägt eller i tre xoner.

E-TTL använder en förblixt som brinner av då du trycker ner avtryckaren helt men innan slutaren öppnas. Kameran använder den vanliga ljusmätaren för att mäta förblixten. Eftersom den vanliga ljusmätningssensorn är mer avancerad och kopplad till den valda AF-punkten blir mätningen mer exakt. Du får alltså en mätning i 21 eller 35 zoner beroende på kameramodell.

E-TTL-systemet bjuder förutom exaktare mätning på extra finnesser som synk på alla tider (high speed sync), trådlös blixtstyrning samt blixtspotmätning (funkar även med gamla blixtar på T90).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.