ANNONS
Annons

E-TTL fråga med 10D och 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

ozo

Medlem
Hej !

Har en liten fundering.... Är det är min utrustning eller mina kunskaper det är fel på ?

Använder jag den inbyggda blixten på min 10D, avfyras en förblixt när avtryckaren trycks ner till hälften. Detta är väl korrekt.

Monterar jag istället på min 550ex och gör samma sak, kommer det ingen förblixt. I displayen på blixten står ETTL och läser jag manuelen till blixten verkar det som om förblixten skall infinna sig på samma sätt som när man använder den den inbyggda blixten.

Skall det vara så, eller beror det på att någon inställning i kameran eller blixt är fel ?

Tacksam för lite hjälp ...

Mvh / Emil

Blir exponeringen korrekt? I så fall kommer det en förblixt, även om den är så snabb och i så nära anslutning till den riktiga att du inte märker det.

Får du en förblixt när du använder * ?? (FEL) (om du inte ändrat CF4),

Pröva annars att sätta kameran på M och typ 2" exponeringstid.. då ser du om den ger en förblixt... vilket den förmodligen gör.

Kan ju vara läge att utlösa blixten på 2:a ridån. Förblixten för ljusmätning ska komma innan slutaren öppnar sig och med lång exponeringstid med 2:a ridå synk kommer blixten att slå strax innan slutaren stänger och kan blixtarna kan då särskiljas.

Om det med originalblixten kommer en blixt då du trycker ned till hälften så är det för att kunna fokusera. Med 550:an ställer den in fokuseringen med ett annat nästan infrarött ljus. Så det är nog inget fel på utrustningen, det är som det ska vara.

Är de inte så att den avfyrar en ir-blixt som 540ez? prova å kolla framtill på blixten samtidigt som du trycker ner till fokusläget, bör blixtra till rött isf under själva "huvudblixten".
Vet dock inte om 550in har samma funktion, men skulle tro det iaf.

// Calle

"Avtryckaren trycks ned till hälften"

Det är hjälpbelysning för fokusering eller något liknande inbillar jag mig. Min 300D fungerar så, när den inbyggda blixten används. Prova att slå autofukusen och se om ljusskenet inte uppstår när du gör samma manöver. En extern blixt har som påpekas oftast ett röd lampa som hjälpbelysning, me ett gallermönster för autofokuseringen vilken syns bäst i ett mörkt rum.

E-TTL bygger på att förblixt i form av ljusmätningsljus avfyras när antingen knappen "*" trycks in eller när avtryckaren trycks ned helt för att ta bilden. Detta förblixt avfyras omedelbart före det att slutaren öppnas och används till att kalkylera vilken ljusmängd som blixten ska dosera ut vid exponeringen, som sker när slutaren är öppen.

Har testat lite mer nu... till att börja med så är blixtarna jag såg vid användning av den interna blixten alldeles säkert af-hjälp. Stänger jag av af kommer inte dessa blixtar. Sätter jag på den externa blixten och utför samma experiment uppträder ett rött rutnät med af påslagen.

Med sync på 2:a ridån kan man mycket väl urskilja 2 bilxtar, både med inbyggda blixten och med den externa. Utan 2:a ridå sync är det dock väldigt svårt att särskilja förblixt och huvudblixt, känns som en enda blixt.

Testade också att använda * FEL, varvid jag tänder förblixten manuellt. Avfyrar jag sedan huvudblixten och jämför med hur blixten upplevs utan * FEL, känns den längre när jag inte utlöser förblixten manuellt. Av detta drar jag slutsatsen att förblixten och huvudblixten avfyras så tätt inpå varandra att man inte kan skilja dem.

Tack för hjälpen / Emil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar