ANNONS
Annons

E-Rokkor

Produkter
(logga in för att koppla)

stelahome

Aktiv medlem
Hej!

Har någon några erfarenheter av Minolta E-Rokkor 50/4.5 ? Är det så att jag lika gärna kan fortsätta med min Componar-C 3,5/50, eller kan det vara värt ett par hundralappar att byta?

/Stefan

Barry Thornton nämner det i Edge of darkness. Han har haft två exemplar varav ett superskarpt och det andra ordinärt.

Men f/4.5 är rätt mörkt. Personligen skulle jag nog leta efter ett f/2.8 för att anse att jag hade bytt upp mig. Precision i fokus ger ofta mer än att objektivet är superskarpt.

Ja, det ligger något i det.
Jag tänkte att f/4,5 inte är någon större skillnad i ljusstyrka mot min f/3,5. Men man kanske snarare skulle leta nyare 2,8:eek:r, de borde väl också finnas till vettiga priser nu för tiden.

Jag rekommenderar El-Nikkor 2,8/50 N. Det är mycket skarpt (sexlinsigt) och har belyst bländarskala. Det finns ofta på eBay och ibland på Tradera. Populär högklassig förstoringsoptik.

Andra högklassiga objektiv är Componon och Rodagon. De är också sexlinsiga.

E-Rokkor, liksom Componar och Rogonar samt El-Nikkor 4/50, är budgetobjektiv med tre- eller fyra linser. Du vinner nog inget genom att byta till ett annat i den klassen.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.