Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E mitt EF 80-200/2,8L soft? eller.......

Produkter
(logga in för att koppla)

onnors

Avslutat medlemskap
Någon som vet var jag kan hitta bilder tagna med ett canon ef 80-200/2,8L(full storlek)?
Har nyligen skaffat mej ett sådant och skulle gärna vilja jämföra eftersom mitt verkar vara soft. Detta är mitt första L-objektiv. Jag hade kanske bara för höga förväntningar på gluggen//Onnors

Nja... Tack ändå men den bilden säger inte mej nåt om skärpan. Den kunde nästan va gjord med kit-zoomen. Jag behöver full upplösning för att jämföra.

Dessutom var det ju 80-200/2,8L som frågan rörde, inte 70-200. Anders, har du provat flickr? Jag sökte på "ef 80-200" och fick följande resultat: http://www.flickr.com/search/?q=ef 80-200&w=all (ibland kan man hitta bilder i full storlek där)

Jag har ingen erfarenhet av 80-200, men de flesta objektiv blir ju skarpare ett par bländarsteg ned från största öppning.

Lycka till med ditt jämförande...

/Johan

Tack Johan och Peter. Nu har jag lite bättre hum om vad en sådan glugg borde leverera. Jag äger inte längre obj och nu letar jag efter ett annat som levererar det de ska. Tack för hjälpen...

onnors skrev:
Tack Johan och Peter. Nu har jag lite bättre hum om vad en sådan glugg borde leverera. Jag äger inte längre obj och nu letar jag efter ett annat som levererar det de ska. Tack för hjälpen...
Får börja med att be om ursäkt för att jag först inte såg att det var ett 80-200 det var frågan om.
(Läste lite för fort).

Sedan, om du inte behöver ljusstyrkan, så är 70-200/4L ruskigt skarpt redan på största bländare (blir som alla andra gluggar ännu bättre nerbländat).
(Hade ett 70-200/4, bytte till 2,8 då jag behöver ljusstyrkan).

Till sist kan det vara bra att komma ihåg att skärpeproblem kan bero på att hus/objektiv behöver kalibreras.

Lycka till med sökandet.

/Daniel.

danielsfrilansfoto skrev:
Får börja med att be om ursäkt för att jag först inte såg att det var ett 80-200 det var frågan om.
(Läste lite för fort).

Inte ska du be om ursäkt. Du försökte ju hjälpa till.
Jo du har rätt i att även huset kan va felkalibrerat. Tror dock inte att så är fallet för mitt eftersom jag har haft det inlämnat för just bakfokus och fått det åtgärdat(to m kostnadsfritt).
Tack Daniel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar