Advertisement

Annons

E-bay

Produkter
(logga in för att koppla)

Manfrotto

Medlem
Sitter och dreglar över alla läckerbitar man kan köpa på denna sida till kameran.

Har du handlat där ?
Är det smidigt och säkert ?
Och hur räknar man ut moms och tull ?

Tackar på förhand
 
Jag har köpt massor där, men nästan bara uteslutande begagnade kameror och objektiv från 70-talet.. Det har då handlat om summor max omkring tusen-lappen.. större summor än så skulle jag aldrig våga handla med då risken att bli lurad är ganska stor..

Har fått ett repigt objektiv en gång.. inget kul, objektivet skulle vara i nyskick... inget kul..

Nya prylar tjänar man kanske några hundralappar på att köpa på ebay.. och för några hundralappar är det inte värt risken.
 
Ebay funkar bra, har köpt en del grejor där. Har aldrig haft något problem förutom en utdragen leverans vid något tillfälle. Med vanligt sunt förnuft kommmer man långt.

Vad gäller moms och tull beror det ju på var man handlar ifrån, inom EU är det inget problem. Från övriga världen är det bara att vänta och se och kalkylera med att du kan åka på moms+tull på priset.
 
Ja, har handlat massviss med prylar på eBay sen 2004.
Allt beror på vad man handlar, storlek, vikt och värde.
Sverige är för jävligt numer sen Posten tog över förtullningen av utländskt gods 2005.
Och då menar jag interms av väntetid på godset.

Men det gäller bara om du får prylar från U.S eller HK med reguljär flygpost.
Via kurir går det snabbare men du hamnar garanterat på att betala tull..

Handlar du inom EU så är det tullfritt..
Köpte mitt Nikon 18-200VR för 600 euro från Tyskland inkl frakt hem till Tjeckien med DHL.
 
eBay har ett betalsystem som heter PayPal, och som innebär att bara PayPal, men inte säljaren, känner till ditt Visanummer eller motsvarande. När jag försökt köpa via kommersiella aktörer på E-Bay har de emellertid inte accepterat PayPal från köpare utanför USA/Kanada. Istället kräver dom fotostatkopia av båda sidorna på Visakortet samt kopia av körkortet. Dessa köp har jag backat ur och fått dåliga E-bayreferenser på köpet + skandalöst mycket e-postkorrespondens med E-Bay.

Om Du ska använda PayPal på eBay, kolla noga att säljaren accepterar det från köpare i Sverige. Ibland uttrycker dom det att PayPal bara accepteras från "verified addresses". Svenska adresser är per definition inte "verified".
 
Har personligen aldrig haft problem med säljare som vägrat acceptera PayPal men däremot fick nån idiot tuppjuck på PayPal när jag skulle betala min €600 lins från eBay och spärra mitt konto...

Det var ju säkert någon annan som använde mitt kort..

Så efter ett par samtal och några mail så öppnades kontot igen efter 36 timmar..

eBay och PayPal är 2 olika företag som har betaltjänsten ihop men jag har använt PayPal till andra transaktioner också utanför eBay.

Är du osäker så ta kontakt med säljaren först.
Inte alla som skickar till Sverige.
 
Har använt PayPal säkert tio ggr+, utan några som helst problem, dock bara en gång över eBay. Som sagt kan leveranserna sticka iväg tidsmässigt. Mina solbrillor blev felskickade till Australien innan dom nästan fyra veckor efter beställningen damp ner i brevlådan.
 
Har handlat för kanske 600: - 700:- sammanlagt

Jag har handlat från eBay vid två tillfällen (från två olika säljare), några äldre svåra-att-hitta-kablar för att seriekoppla Nikonblixtar.

Betalade via PayPal.

Grejorna, som var fabriksnya i kartong, levererades kvickt (inom 1 vecka från USA inklusive svensk tullbehandling!) och betalningen funkade utan problem - jag har alltså bara bra erfarenheter!
 
Ville bara korrigera en detalj: Man kan absolut verifiera sin adress hos PayPal om man bor i Sverige. Det handlar bara om att kreditkortsföretaget skall bekräfta att den adress man har hos PayPal är samma adress som finns registrerad hos kontokortsföretaget. Det funkar i alla fall med VISA.

Däremot finns det köpare som inte vill ta PayPal från utländska köpare. Det kan olika anledningar, en kan vara att de förlorar pengar på växlingsavgiften som PayPal tar ut. En annan kan vara att köparen får ett starkt skydd och kan kräva pengarna tillbaka om de inte får varan, och där känner sig säljare mer otrygg med en köpare långt bort.

Sedan finns ju många som inte säljer utanför USA eller England, men man kan ju alltid skriva en vänlig rad och fråga om de är villiga att göra ett undantag. I alla fall ifall dom inte skriver särskilt i beskrivningen av varan att dom bara säljer till USA. Man kan ju inte få mer än nej. Det är ofta dom ångrar sig när dom ser att man skriver bra engelska, och ju fler som bjuder på deras vara, desto bättre...

Jag har köpt ett 60-tal prylar på eBay sedan 2004, och bara blivit lurad en gång. Dock får man vara vaksam, kolla vilken feedback som säljaren har, mm. Det här är ju en avvägning: köper man från stora handlar med butik och mycket feedback så är det fler som vågar bjuda på deras auktioner, och då blir det ofta lite dyrare. Köper man från en säljare med mindre cred och mindre detaljerade beskrivningar ökar chansen till en bra affär, men då ökar också risken man tar. Så man får göra en avvägning... Man kan ju ta olika risker med olika produkter också. Jag har till exempel köpt en del kopparstick från 16- och 1700-talet på eBay, och då köper jag bara från etablerade handlare för att slippa riskera att få en fotostatkopia...

Ett tips är att på www.ebay.co.uk kan man hitta en del auktioner som inte syns på vanliga www.ebay.com, och köper man från England slipper man moms och tull. För övrigt har jag blivit misstänksam mot sökfunktionen på eBay, jag tror den blivit sämre (fångar inte allt).

Ännu ett tips: Använd möjligheten att söka i avslutade auktioner för att få en uppfattning om prisbilden för varan du letar efter. Har har dock eBay också gjort en försämring förra året - dom har kortat tiden som gamla auktioner är sökbara.
 
Jag har köpt film + kameror från Ebay. Inga problem än så länge. Använder alltid Paypal och skippar auktioner som kräver annat. Om det är gott om tid till auktionens slut, kolla upp säljaren. Om han inte har 100% positivt, kolla upp just den auktionen, och kom ihåg att köparna kan vara riktiga idioter också ibland.

Ett par gånger har varan kommit efter 4 veckor, men det har inte varit säljarens fel. Annars tar det runt 7-14 dagar från USA.
 
Har handlat från amerikanska e-bay för mellan 10-15000:- dom senaste åren, har alltid betalat med Paypal och det har fungerat klockrent.

Ett tips, om du köper från en privatperson utanför EU, be honom att sätta värdet på max 100$ och att han skickar det som present, då slipper du tull och moms, men nackdelen är att paketet inte blir försäkrat, men för mig har det aldrig varit något problem.

/kent
 
Har handlat regelbundet på ebay sedan 2001.
Funkar perfekt.
Bjud bara auktioner där säljare acceptera paypal.

Köper ni från UK företag och själv har momsnummer här i Sverige, så kan dom dra av momsen vid försäljningen. Det är då upp till dig att redovisa momsen i sverige. OM du finner behov av det.

USA är kinkiga.
Tull tillkommer alltid även om det är en gåva. Om värdet är mer än 200:- enligt tullverket för något år sedan. Fick problem då en kompis i NY köpte ett avgassystem åt mig när jag fyllde år. Jag fick betala momsen trots rätt datum och hyllningstext som fanns i paketet. Trist.

Står texten att dom bara säljer inom UK eller US. Skicka en fråga före budet. 98% av gångerna så accepterar säljaren det.

Verifierad adress, enligt eBay och Paypal, är automatiskt för svenskar. Då man använder betalkort typ Visa, MasterCard etc.
Detta enligt Paypal supporten när jag frågade dem om saken,

Många tyskar föredrar att få pengar insatta direkt på sina konton, då de inte accepterar PayPal avgifter. Men skippa de auktionenerna. För stor risk att bli blåst.

Dessutom. Det är vanligt att en säljare har flera konton och är med och bjuder för att höja budet.
Bestäm dig från början för vad du vill betala som max och följ det. Sitter du och efterbjuder bara för att verkligen få prylen, så förlorar du.
Den eller lika annan produkt kommer alltid upp igen inom kort tid.
 
På tal om eBay

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8 D f1.8 fr D40 D40x D80+UV
2500:- Inkl frakt. Paypal betalning och skydd

Nikon AF Nikkor 50mm f/1.4D f1.4 fr D40 D40x D80 1.4+UV
2000:- Inkl frakt, samma säljare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.