Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-510 och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har just börjat använda min nya E-510 och upptäckte att ett 4 GB CF-kort bara rymmer 236 bilder, borde vara ca 320 bilder, när jag använder RAW-format.
Vad har ni andra E-510 användare för erfarenhet av detta?
Hälsningar
/Anders E

Jag får samma siffror.

Ärligt talat har jag aldrig räknat/tänkt på det. Varför borde det vara 320 stycken?

Kunde inte låta bli att räkna lite eftersom jag är hemmma och är sjuk.

Mitt 4GB Sandisk Extreme III rymmer egentligen 4 107 993 088 bytes (3,82 GB).
1218 ORF-filer (99% E510) som jag tog 2007 är i snitt 9 677 752 bytes (9,2 MB).
Alltså ska kortet rymma 424 bilder om man skulle kunna utnyttja varje sektor fullt ut.

I praktiken gick det in 425 (!). Ovanligt att teori och praktik stämmer så väl överens.

I vart fall: Kamerans uppskattning är väldigt konservativ, det går nästan alltid in fler bilder (RAW är komprimerat så kameran vet ej i förväg hur stora filerna blir).
Kolla även att du inte har slagit på RAW + jpg.

Nu ska jag gå och kommentera lite bilder istället...

Har du provat att fylla minnesortet med bilder och se hur många som får plats? Eller tittar du på antal bilder kvar siffran som bara är en uppskattning?

Jag har bara tittat på iffran som visar hur många bilder som är kvar (som är en uppskattning).
Jag jämförde med min E-400 och där är uppskattningen och verkligheten samma sak.
/Anders E

Kolla även att du inte har slagit på RAW + jpg.
--------------------------------------------------------------------------------

Det var min första tanke, men jag kör enbart RAW.

henq skrev:
Fotar du vitt brus eller varför blir dina RAW så stora? ;)

Va? Jag är trött så jag fattar säkert inte det roliga ;)

Jag fotar enbart i RAW och bildfilerna blir ca 10-11 MB stora.

FranzEA skrev:
Va? Jag är trött så jag fattar säkert inte det roliga ;)
Ursäkta min torra mattehumor idag. Vitt brus är helt slumpmässigt och går ej att komprimera. Nu är foton väldigt sällan så men det är ändå informationsinnehållet i bilden som bestämmer hur liten filen blir till slut.

Mina RAW-filer blir tydligen runt 9BM så innehållet kan inte vara så stort vilket kanske inte förvånar någon :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar