Annons

E-510 byte mot D200!

Produkter
(logga in för att koppla)

Juuan

Medlem
Hej! Jag planerar att ta steget till en semiproffskamera, som ska användas mest till dokumentativt foto/ bilder för hårt photoshoppande, och jag har fått ett erbjudande jag funderar lite över,


Jag har en Olympus E-510 dslr med två kitobjektiv! ett 14-42 & ett 40-150! Kameran har bara gått drygt 8000 exponeringar!

Jag funderar på att byta detta mot en Nikon D200 med Batterigrepp och ett fast Nikkor 50 mm f1.6 D!
Denna kamera har gått drygt 20,000 exponeringar. Jag kommer inte behöva lägga några pengar emellan om det skulle vara aktuellt med ett byte.

Borde jag göra detta byte? eller är det dumt? D200an är ju ändå en ganska gammal kamera nu.

tacksam för svar! /Johan
 
Har du testat kameran och trivs med den och tror att den kan ge dig något mer så är det väl bara att köra på.
Det är inget livstidskontrakt du skriver på. Ut och fota!

/Robert
 
Oj! herrejäklar! jag missade att skriva att det är en kille som vill byta med mig alltså!
Jag är ägare till e-510:n!
 
Vill du ha en rejäl kamera att jobba med och få tillgång till ett betydligt trevligare optikprogram som du sedan kan bygga vidare på tycker jag absolut du ska slå till. Om du är ute efter höga ISO tycker jag du ska glömma det, jag kör alltid på ISO 100,, visst fungerar det att gå upp till 400 men personligen så tål jag inte brus och då får jag lov att nöja mig med ISO100

//Fredrik
 
!

Jag rör sällan ISO-värdena, hatar dock blixt. motsägelsefullt! Men i vilket fall så fotar jag inte jättemycket i mörkare miljöer! Men rent tekniskt är väl iallafall D200:n bättre än e-510?
 
Hej!

Från mitt håll känns bytet inte rätt, du kommer gå från lätt (vikten alltså) och mångsidigt kamerapaket till begränsande och klart tyngre. Ett fast 50 mm är ganska svåranvänt om du inte har ett specifikt syfte med bytet, alltså ljusstyrka och/eller kort skärpedjup. Du har ju redan 50 mm på din zoom.

Skillnaden i bildkvalitet kan diskuteras in absurdum. Jag har bytt min D50 mot D300 för den gamla svek mig på slutet annars anser jag skillnaden mellan dessa två kameror som för liten att betala stora summor för, med mina behov.

Jag skulle inte byta, det känns mer som ett steg i sidled mer än ett steg framåt. Vill du ha en vassare kamera så kan man köpa en D5000 eller D90 för "småpengar" och sälj din gamla kompis på blocket.

Det var min åsikt iaf.

Hans
 
Ren teknisk bildkvalitet är bara en aspekt av många. Jag använder både ett FF Canonsystem för vissa ändamål och Olympus för annat. Allt har för- och nackdelar.

Däremot har D200 och objektivprogrammet vissa fördelar:
D200 är byggd i metall, har större sökare, och mer avancerad AF. Den större sensorn i D200 i kombination med objektiv med större bländare än f/2,8 möjliggör tunnare skärpedjup. Begagnatutbudet är stort.

Olympus har fördelen att ha bildstabilisering med alla objektiv, större skärpedjup vid samma bildutsnitt och bländare, kompaktare system.

Just nu verkar det vara många som gör sig av med 4/3 Olympus så man kan få tag i avancerd optik billigt. Detta lär dock vara en tillfällig situation då många som vill byta snart har gjort det.
 
Vad är det för fel på Olympus optikutbud?

Jag har inte sagt att det är något fel med det men jag har själv använt 4/3 och kännt mig mycket mer begränsad när det kommer till optik. Speciellt på vidvinkelsidan, visst finns bra optik men det kostar därefter också. Och på begagnatmarknaden finns inte i närheten så mycket att välja på som för Nikon eller Canon för den delen.
 
Jag förstår hur du tänker med att det är ett steg i sidled, Hans.
Men fördelarna är just exakt de som Fredrik säger, för visst, e-510 är en rätt allsidig kamera
I den uppsättning jag har, dock känner jag mig begränsad av just objektivutbud och framför allt
Den sjuukt lilla sökaren på e510.

Det är ett hårt val det här,
Men jag satt & jämförde begagnatmarknaden lite igår och kom fram till att jag nog gör bytet,
Med tanke på Den sjukt breda marknaden med nikonobjektiv.
 
Kom ihåg att då många nu gör sig av med Olympus kan man få E3 och E30 till hyggliga beg priser. Dessa har bra sökare.

prexis
E3 kan man hitta för 5-6 000.
Köpte en sådan beg E3 och ersatte E500
För tycker väl att det tar tid att lära sig hur en kamera fungerar , menyer osv......
Det byte jag gjorde ångrar jag inte
 
Nae! är inte intresserad av att byta till E3. Jag har tröttnat på Olympus, har kört en Nikon från jobbet parallellt ett tag nu & den är underbar. Så Nikon får det bli..

Dock undrar jag nu, är de 27,000 exponeringarna nåt att bry sig om?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.