Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500 och blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

frejoh

Ny medlem
När jag försöker fota med min e-500 under ej optimala ljus förhållanden så är den som ett Stroboskop i flera sekunder innan den tar ett kort. Otroligt irriterande och även personerna man ska foto tycker inte att det är direkt trevligt att bli förblindad av blixten. Köpa en extra blixt? Har Canon 400d samma problem?

Något man kan göra åt?

Senast ändrad:
Själklart går det att fixa.....

Det du upplever är "fokushjälp-belysningen". De flesta systemkameror med inbyggd blixt har dylika system (tex också EOS 400D). Kan ju förstås ses som ett "problem" men är också enda möjligheten för autofokussystemet att fungera i mörker.

Olympus E-500 är ju riktigt tillmötesgående vad gäller att låta anpassa sig till brukarens preferenser så du kan självklart koppla bort denna funktion. Risken är då att autofokusen inte funkar eftersom den inte får något belyst objekt att ställa in sig mot (men man kan inte båda ha kakan och äta den ;-).

Gå in på "verktygsmeny 1" och sätt "AF illuminator" på "off"....voila :)

Mitt tips om du vill ta bättre blixtbilder och slippa blända dina objekt så mycket är att skaffa en extern blixt, tex Olympus FL-36 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8049). Då sker fokushjälps-belysningen med den externa blixtens lampa som har ett mer diskret rött sken.

Allt detta jag sagt står också naturligtvis i manualen ;-)

mvh / Matti

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar