Annons

Dyraste objektivet någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad har hubble för närgräns...? ;)

Går det att fokusera ner mot marken?
Räkna hårstråna på Perssons flint?

Och vilket format har hubble: fullformat 35mm, eller 1.6 ggr brännviddsförlängning? A2? ;)

Edit: A2 som i pappersstorlek, inte KonicaMinolta alltså...
 
systerdiesel skrev:
Niklas... Hubble är tillräckligt skarpt för att se universums slut, och det är ganska skarpt... tror jag!
Universums slut har setts av domedagsprofeter i alla tider.
Merparten av mänskligheten har dock inte uppfattat dem som speciellt skärpta.....
Us
 
timofej skrev:
Hur kan ett objektiv vara kortare än sin brännvidd?
Det är såna objektiv som kallas för teleobjektiv. Det är korta objektiv som har kompletteras med en telekonvertergrupp längst bak. Nästan alla objektiv med långa brännvidder idag följer denna princip.
 
"Hubble transmits about 120 gigabytes of science data every week"
Bah, 120 gig i veckan, det är väl vad en lagom lat fotograf producerar, 20000 bilder i veckan med en 20D, eller?
 
När man talar om Hubble så tänker inte många kostnader och teknik runt om detta. När man tillverkade Hubble så tillverkades det så som det vore en satelit och detta ökar kostnaden mycket. Man kunde inte heller använda vanliga matrial utan man var tvungen att använde special matrial som var lättare och detta för att hamna lite under maximal uppskjutnings vikt för rumdskytteln. Så självaste tekniken runt om objektivet är mycket dyrare än självaste objektivet och det är där den största delen av kostnaden ligger.

Sedan är Hobble inte lika bra som de teleskop som står här på jorden, men det har ingen atmosvär framför sig som stör bilderna och Hubble påverkas heller inte av jordens rotation och därför kan ta mycket längre exponeringar på ett och samma område vilket skapar mycket skarpa bilder.

Sedan är det nog svårt att ta reda på vad som är dyrast då man kan komme in på en diskotion om vilken sorts objektiv det skall gälla och om man skall räkna hela kostnaden eller reella kostnaden för bara objektivet.

För räknar man hela kostnaden är det objektiv som satt på Hasselblads kameran man använde på Apollo uppdragen det dyraste och om man hämtar hem det igen så kommer kostnaden för detta ligga på flera Miljarder dollar :)
 
Nekomy skrev:
För räknar man hela kostnaden är det objektiv som satt på Hasselblads kameran man använde på Apollo uppdragen det dyraste och om man hämtar hem det igen så kommer kostnaden för detta ligga på flera Miljarder dollar :)

De lämnade ju en bunt Hasselbladare med objektiv på månen, de tog bara hem magasinen. Världens dyraste engångskamera?
 
timofej skrev:


Hur kan ett objektiv vara kortare än sin brännvidd? Jag syftar på Nikons 2000mm f11. Borde inte det optiska centret finnas innuti ett objektiv? *usch så lite jag vet om optik...

Canon har 2 st. DO objektiv som skall vara kortare än sin brännvid och det har tydligen med slipningen av en del linser i den. du kan läsa om ett av dom här: , finns nog en massa annan dokumentation om dom oxå på andra siter som dpreview ex.
 
stäck skrev:
De lämnade ju en bunt Hasselbladare med objektiv på månen, de tog bara hem magasinen. Världens dyraste engångskamera?

Som dom inte ens kunde andvända , enligt ett program jag såg på tv .
felaktig utrustning (minns inga detaljer ) gjorde att dom fick fejka bilderna när dom kom hem igen .
(om dom någonsin var där , hehe )
 
He he. Tror knappast Hasselblad har en kamera som är felaktig och dessa modeller finns fortfarande att köpa och testa om man vill. "Felaktig utrustning"? Knappast troligt, I alla fall inte under alla uppdrag :)
 
timofej skrev:
Hur kan ett objektiv vara kortare än sin brännvidd? Jag syftar på Nikons 2000mm f11. Borde inte det optiska centret finnas innuti ett objektiv? *usch så lite jag vet om optik... [/B]

Nikkor 2000mm f/11 är ett spegelreflex objektiv. Jag har ingen aning om hur sånna objetiv fungerar men de går att göra väldigt kompakta
 
igel99 skrev:
Nikkor 2000mm f/11 är ett spegelreflex objektiv. Jag har ingen aning om hur sånna objetiv fungerar men de går att göra väldigt kompakta
Enkelt uttryckt vänder de ljusstrålen längst bak i objektivhuset med en konkav spegel, sänder den framåt till objektivfronten där det i mitten sitter en liten cirkulär spegel i mitten (titta på en bild av ett spegeltele). Denna reflekterar ljuset till filmen genom ett hål i bakre spegelns mitt. Bländare?? Näe, finns ingen.
Us
 
Med tanke på holografi kan man även få in flera fasta linser på en glasskiva så rent teoretiskt skaulle man kunna bygga mycket kompakta saker. Men grågen är hur kvaliten skulle bli.

Själv tror jag rena linser är oöverträffade (ännu) och att de dyraste objektiven därför är de som har fläst och stora glas linser i extra ordinär kvalité.

Speglar är bra då man kan få kortare objektiv, men dessa tenderar till att få en större diameter för att släppa in mer ljus. Speglar är även billigare än bra glas och dörför tror jag inte att man finner spegel objektiv blan de dyraste objektiven.

Men man skall inte vara för säker. För beroende på hur många objektiv som tillverkas så kan detta påverka pris och jag tror speglar just nu är ganska ovanlige om man jämnför man klassiska objektiv.

Det dyraste jag har sett på riktigt kostade ca 60.000:- men tyvär mins jag inte vad det var för märke. Men det låg i en affär på Södermalm.
 
I Augusti 2011 kommer man att skicka upp Hubbleteleskopets efterföljare "John Webb Space Telescope" som kommer att placeras i en av Lagrangepunkterna (L2), utom räckhåll för serviceingenjörer.

JWST:s hemsida
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.