Annons

Dyraste objektivet någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hur mycket kostar det absolut dyraste objektivet Ni hittills sett/vet om?

Jag har sett ett för 64000, men det är väl bara småsummor i denna bransch antar jag ;)

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Hur mycket kostar det absolut dyraste objektivet Ni hittills sett/vet om?

Jag har sett ett för 64000, men det är väl bara småsummor i denna bransch antar jag ;)

// Jocke

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA527DA

Sedan ska man nog skilja på begreppet "dyrt" och "mycket pengar".

Ett 5000kr objektiv som inte duger tilld et man ska använda det till är extremt dyrt menad ett 20 000kr objektiv som fungerar underbart kan vara riktigt billigt.
 
Nikons 1200-1700 zoom är nog inte direkt billig heller, vet dock inte vad den kostar/kostade.
 
Allt inräknat bör väl Hubble teleskopet vara den i särklass dyraste gluggen genom tiderna. Produktionskostnad, underhåll och de berömda extra linserna pga närsyntheten. Lär visst kosta 100.000kr/kg att få ut något i omloppsbana.
 
"Skåningen" skrev:
Hur skarp är Hubble igentligen?

tjae, det är väll trots allt en zoomglugg(?), så den är nog inte helt hundra ;)

Förresten, vet inte om det har diskuterats tidigare...men, undra hur många megapixel NASA sitter på i sina senaste rymdkameror?
 
Senast ändrad:
Hubbleteleskopet har ingen zoom. Det har en fast brännvidd på ungefär 58 meter, och ett bländarvärde nånstans runt 24.
 
Senast ändrad:
På ett privat plan vad man själv köpt för genom tiderna;

1. Canon EF L 16-35 f2.8 Nytt för 12600kr
2. Mamiya 6 50mm f4.5 begagnat 8000kr
3. Canon EF L 70-200 f2.8 begagnat för 7500kr

Inga 64000kr än... ;-)

Mvh
 
T-Max 400 skrev:
På ett privat plan vad man själv köpt för genom tiderna;

1. Canon EF L 16-35 f2.8 Nytt för 12600kr
2. Mamiya 6 50mm f4.5 begagnat 8000kr
3. Canon EF L 70-200 f2.8 begagnat för 7500kr

Inga 64000kr än... ;-)

Mvh


frågan är hur mycket man har lagt på kamera prylar (ej film inräknat) genom tiderna...
 
Hubble är dyrast. Men det kan vara lite fusk då mycket utav kostnaden är transport kostnader. Men de optiska teleskop som står här på jorden har linser och speglar som kostar så otroligt mycket att flera statliga institutioner måste gå ihop för att man skall ha råd att bygga dessa.
 
systerdiesel skrev:
Niklas... Hubble är tillräckligt skarpt för att se universums slut, och det är ganska skarpt... tror jag!

Sanning med modifikation, eftersom mina senaste uppgifter säger att inget vet hur stort universum är, eller har de kommit fram till det nu? ..... och vad finns i såfall bakom

Var hittar Ni infon kring Nikon/Canons extremegluggar, sökte men fann bara info om de "vanliga"

// Anders
 
Den här var dyr på sin tid, Canon 5200mm 1:14
Kolla in kamerahuset längst bak.
 

Bilagor

  • 5200.jpg
    5200.jpg
    30 KB · Visningar: 1,170
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.