Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyr reparation på objektiv, behålla eller skrota?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amigoche

Medlem
Mitt Nikon-objektiv (AF-S DX 18-105/3.5-5.6G VR ED) fick en smäll när jag tappade den på golvet, zoom-ring-mikanismen pajade. Jag lämnade det in på Nikon dör service. Efter undersökningen erbjuder dem mig ett nytt objektiv, då reparationen är svårt på det. Kostnad: 1.350 kr

Nu är frågan:
1- Ska jag godta förslaget att få ett nytt objektiv för 1350 kr?
2- Skrota det (kostand 0 kr.)?

Jag såg att objektivet kostade 2.100 billigast på prisjakt.
Jag köpte ju det för 5 år sedan och undrar om man inte kan köpa ett bättre objektiv för lite mer pengar, när man ändå ska behöva köpa ett nytt. Jag var för övrigt nöjd med objektivet.

Jag har inte följt utvecklingen av objektiv-modeller, vad är uppgraderaren av detta objektiv? Dvs. nästa steg i motsvarande prestanda.

Jag har inte följt utvecklingen av objektiv-modeller, vad är uppgraderaren av detta objektiv? Dvs. nästa steg i motsvarande prestanda.

Nästa steg "framåt" är Nikon 18-140. Det är nyare och något skarpare och har större brännviddsomfång. Men det här fortfarande bajonett i plast och lika mycket distorsion som 18-105.

Nästa steg "uppåt" är Nikon 16-85. Bättre byggkvalitet, avsevärt skarpare och med hälften så mycket distorsion. Kolla även på Sigma 17-70 som är en direkt konkurent och dessutom ett steg ljusstarkare.

Detta är mina personliga åsikter om vad som är steget bättre än 18-105. Rent formellt så finns det ingen ersättare för 18-105 eftersom det fortfarande är en aktuell modell.

Tack, Johan!

En följdfråga...

Jag funderar egentligen på att skaffa en Canon Mark III eller eventuellt uppgraderaren till det framöver. Det är främst för att jag håller på med film och är beroende av mina kollegors utrustning... Men jag undrar vad ni rekommenderar, i fall jag ska fortsätta använda mina nikon objektiv på en ev. Canon kamera. Jag har redan ett Nikon 70-300.

Jag har hittat en adapter som kräver manuella inställningar, men jag undrar i fall det finns en adapter som klarar av att använda inställningarna genom chip:et.
http://www.kamda.se/adapterring-nikon-g-canon-eos

om du ska byta till canon så bör du nog sälja ditt 70-300 och köpa ett begagnat motsvarande för canon om du nu gillar brännvidden på det.

adaptern kostar ju pengar och om det är med elektronik i så blir det dyrare, osäker på om sånt finns.
många använder gamla nikon objektiv till canon idag för film (prime lenses) men har du bara en glugg som inte är någon vidare höjdare för filmning så är det värdast att byta system helt.

bara mina tankar på saken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar