Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyr Eos 10D i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Försäkring...?

Men bortsett ifrån att man för de 8000kr extra det kostar att köpa kameran i sverige får 1 års garanti. Vad får man mer?
I Sverige får du väl bara ett kamera hus och batteri + laddare?
Försäkring får man väl inte?
Är på G att köpa en och funderar på att göra det utomlands.

Svenska priser pa konsumentvaror har alltid varit hogre. Det har delvis att gora med skattebilden, men ocksa hur dyrt det ar att driva ett foretag i Sverige med arbetsgivaravgifter och allt, dvs varje led i sig blir dyrt. Summera alla dessa fasta kostander och lagg dartill hur liten efterfragan ar (8,9 M manniskor over stor yta vs. t.ex. New York med 12M, Paris med 8M, Mexico City med 22M...) Allt detta gor varorna dyra i Sverige.

Personligen kopte jag min 10D i USA for $1375 (motsv 11000 SEK) en mkt palitlig Canonhandlare.

Jo, det är ungefär de priserna jag har sett också...
Garantin på 1 år... Är inte värd 7000kr, de flesta saker man har brukar dessutom hålla de första året...
Fick du med Batteri o Laddare också till det priset?
Får väl se om man tar en weekend i NY eller om man kan be någon att ta med sig den hem som är i US. Har ingen lust att betala tull & frakt för den. Då vet man inte heller hur hel den är när den kommer fram.
´Thomas

givet att vissa 10D har haft fokusproblem sa skulle jag inte vilja leva utan nagon form av garnati pa min 10D:a. Om jag kopte en i USA sa skulle jag gora det med oppet kop, kuta hem till hotellet och ladda upp och provskjuta/fokustesta och kolla att allt ar kosher. Detta vill man garna gora sjalv, om man nu inte har nagon kompis i NY som ar proffsfotograf eller sa.

having said that, kop ett par objektiv ocksa sa sparar du mer an bara 8K... det blir som en gratissemester i USA det :)

Världsgaranti på objektiven?

Är det världsgaranti på objektiven om man köper "USA" och ej grey market?

hmm..

jag köpte ett objektiv från hongkong i våras.. det kostade mig SEK5500:- med frakt, och om man vågar kan man fråga om de kan skriva ner priset på paketet, för då betalar man mindre moms. Det brukar inte vara så farligt.

Jag fick mitt paket iaf efter 3dagar, och ingen tullavgift till kom, jag tjänade 4000:- på att köpa mitt objektiv från hongkong..

Det är lättare än man tror att köpa utomlands.

Funderar på att handla mig en Canon 10d. Så jag ringde Canons support här i Sverige för att kolla upp det här med garantin.

De sa att det var garanti i Sverige om man handlar från Tyskland (som många andra påpekat här på FS). MEN de sa även att det ÄR garanti om man handlar en EOS digital kamera i USA (eller övriga världen) som även gäller här i Sverige.
Detta gällde dock inte de digitala kompaktkamerorna, utan endast de digitala EOS husen.

Tänkte att detta kunde vara bra att notera.
Man har läst en del annat här på forumet. =^)

/mago

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar