ANNONS
Annons

Dyr Eos 10D i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aiki-Kai

Medlem
Jag gjorde en enkel jämförelse mellan 10 D i sverige och i Japan
billigaste 10D enligt pricerunner.se är 17029 kr (från en tysk webbsite)
billigaste jag hittar i Japan är 10320 kr

(omvandlat från yen till kr mha forex =)

visserligen är momsen en del av skillnaden och transport sträckan en annan.. men.. 7000 kr???

Snart går den att få tag i Japan för under motsvarande 10000kr...

nu åker iofs jag dit 'ganska' regelbundet och service och sånt skulle väl kunna klaras av då om det skulle behövas.

/en som inte handlar i sverige om valutan håller sig på en här nivån

Samhällsklimatet och vilken typ av varor det handlar om spelar stor roll i sammanhanget. den allmäna prisbilden är högre i Sverige än i t.ex. Japan.
Hur mycket tjänar en person i Japan ?
Vad kostar det att bo i Japan ?
Vad kostar det att handla dagligvaror i Japan ?
Vad kostar bensin ?
Vad kostar en bil ?
Vad kostar en parkeringsplats ? (har för mig att i singapore t.ex. så måste man ha en parkeringsplats för att få köpa en bil, visserligen ligger inte Singapore i Japan, men ändå).
Vad kostar sjukvården?

osv... det är många variabler som spelar in i prissättningen av varor i ett land.

Visst, men det verkar ytterst dumt att köpa i sverige om man kan handla billigare utomlands.

Med lite tur fattar handlarna vinken och sänker priserna efter ett tag.

Jeppe skrev:
Samhällsklimatet och vilken typ av varor det handlar om spelar stor roll i sammanhanget. den allmäna prisbilden är högre i Sverige än i t.ex. Japan.
Hur mycket tjänar en person i Japan ?
Vad kostar det att bo i Japan ?
Vad kostar det att handla dagligvaror i Japan ?
Vad kostar bensin ?
Vad kostar en bil ?
Vad kostar en parkeringsplats ? (har för mig att i singapore t.ex. så måste man ha en parkeringsplats för att få köpa en bil, visserligen ligger inte Singapore i Japan, men ändå).
Vad kostar sjukvården?

osv... det är många variabler som spelar in i prissättningen av varor i ett land.

De tjänar mycket bättre, har enormt mycket dyrare bostäder och en parkeringsplats kostar väl som en fyra i Stockholms innerstad, så det är motiverat att de ska få köpa en 10D lite billigare, nån kompensation ska de väl ha...

I dag borde priserna jämnas ut globalt med tanke på hur lätt det ändå är att handla utrikes för små företag och privatpersoner. Men EU kanske har höga skyddstullar mot Japan?

Jag förstår inte varför det skulle vara billigare att köpa en kamera i ett land där allt generellt dyrare. Vart är logiken i det?

henab skrev:
Visst, men det verkar ytterst dumt att köpa i sverige om man kan handla billigare utomlands.

Med lite tur fattar handlarna vinken och sänker priserna efter ett tag.

Handlarna? Du tror inte att handlarna hade sänkt priset mer om det gick? Handlar enbart om att få bättre priser från Canon sverige.

Dumt att handla i sverige? Visst sörru! För garanti vill man ju inte ha?

martinh skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara billigare att köpa en kamera i ett land där allt generellt dyrare. Vart är logiken i det?

Det handlar om vad som finns kvar i plånboken efter att levnadskostnaderna är dragna. Först då kan man se hur prisbilden för ett lands konsumtionsvaror ser ut.

/Jeppe - inte alls nationalekonom.

martinh skrev:

Om mitt boende, sjukvård & kommunikationer skulle kosta mig dubbelt så mycket så skulle jag inte ha råd att köpa dessa "lyxvaror" som man trots allt måste kalla dem för.

Mao så måste ex. kamerapriserna vara lägre i ett land som det är dyrt att leva i, hur ska tillverkarna annars få sälja nåt?

Ang. Japan finns det kanske en annan förklaring också. japanerna är kända för att köpa MYCKET elektronik, konkurrensen blir därefter.

Sedan så är ju vår moms mycket hög, det vet vi ju.

Larsa

Redigerat: Ser att Jeppe var före & förklarade det mycket smidigare än mig, säkert att du inte har en examen i nationalekonomi Jeppe?

Och ovanpå allt annat kommer säkert marknadens(det stora blåa monstret som en galen vän till mig vid namn Waldemar Ingdahl kallade den) storlek in i bilden. Vad kostar det att ha lager, personal, etc, när den potentiella marknaden är x% av 10 miljoner..... eller 2x% av gud vet hur många miljoner. 2x för att japaner är galna i elektronik. Sen är just dom flesta av dessa kameramakare belägna neråt asien till, och dom måste inte skeppas över halva världen innan dom kommer fram till kunden.

Frågan är ju om du ens behöver åka dit gör att handla iom att kameran in i Sverige fraktad med t ex UPS 3dagars efter tull och moms kommer landa så snyggt i pris att du sparar kring de fyra.

Men det är kanske lite av en utmaning att köpa stötkänslig utrustning som sedan ska UPS:as världen över.. =)

Jag känner folk i usa och funderar på att låta dom packa om en 10D.... typ 3 gånger så stort paket fullt med bubbelplast, tejp, mer bubbelplast, större kartong, bubbelplast, kartong... eller nåt sånt. Också järnbeslag.... inte ens UPS borde kunna ta sönder det utan att bli ersättningsskyldiga. Men man vet ju aldrig. Det som oroar mig mest är garantin, gäller att köpa till world wide i sånt fall.

Men det är kanske lite av en utmaning att köpa stötkänslig utrustning som sedan ska UPS:as världen över.. =)

Vi handlade en Canon 10D, blixtar, 70-200 2.8IS, 16-35, batterier, o en jävla massa grejer.
fick dom helt o fint från UPS

fast samtidigt som dom lämna paketen så fick han ett av mig, som han kastade in rakt i bilen, in i motsatt sida i väggen o ner på golvet... hmm!!!

peterA skrev:
Såg Canon 10D på en site i USA för strax över $1000!

Javisst, det är säkert bra.. om du bara vill ha huset, utan försäkring och garanti.

Sen kommer ju problemet att du MÅSTE köpa en garanti för 400$, annars får du inte köpa kameran....

Som sagts tusen och åter tusen gånger. Är det för billigt, så blir det oftast väldigt dyrt.

peterA skrev:
Såg Canon 10D på en site i USA för strax över $1000!

Perfekt, då är det väl bara att slå till. Ta hem några stycken så kan du tjäna dig en hacka genom att sälja dem vidare. Butiken måste vara en jättekund hos Canon som har så bra inköpspriser så att det ändå kan tjäna på kameran de säljer, när ingen annan ns är i närheten av det priset de vill ha för kameran.

Berätta gärna hur det gick med köpet?

Jeppe skrev:
Sen kommer ju problemet att du MÅSTE köpa en garanti för 400$, annars får du inte köpa kameran....

Visste att det var nån hake :) Du som verkar insatt Jeppe, finns det någon bra deal att göra (förutom att köpa en väldigt bra 10D i Sverige för ett j-igt bra pris redan som det är), i Europa eller annorstädes? Och då inklusive garanti och sånt...

Canon har inte världsgaranti på sina kamerahus och därför anser jag att det är nog bäst att köpa där man bof i det fallet. Annars är min standardrekommendation B&H i New York. Mycket pålitliga och snabba. Även i Tyskland kan man ibland handla billigt och då på ställen som www.internet-photo.de

martinh skrev:

Jag skulle nog säga att Japan är generellt billigare än Sverige, på elektronik.

Olika länder har olika nicher, sverige är t.ex. väldigt billiga på bra viner, eftersom skatten räknas på styrkan inte priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar