Annons

Dyr CamRanger wifi fjärrkontroll eller billig "vanlig" router?

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerS

Medlem
Då ska vi se om jag kan formulera min fundering så det blir begripligt...

Produkten "CamRanger" är en wifi-baserad avancerad fjärrkontroll tillsammans med sin app, men till ett ganska saftigt pris. Den ligger på ca 3 500:- här i Svedala.

Men i denna Youtube-video:

https://www.youtube.com/watch?v=xnlYzt6zcpw

presenteras, åtminstone till uteseendet, samma pryl som CamRanger, men under namnet "TP-Link TL MR3040". Den verkar ha samma funktioner, eftersom det är appen i mobilen/paddan som står för dem gentemot kameran i fråga.

Och det fina i sammanhanget är att priset bara är en tiondel av "CamRanger".

Videon är ju i prylutvecklingssammanhang gammal (från 2014), så just denne modell verkar inte längre finnas, så min fråga blir:

Kan någon annan bärbar router, t.ex. TP-Link modell "TL-MR3020" eller "TL-WR802N", eller någon av annat märke fungera?

Jag använde MR3040 ett tag.

Har dock inte blivit så ofta som jag velat. Och då pga att mitt behov förändrats.

Vilken app är det, verkar vara någon DSLR Control app men jag hittar inte någon sådan under App Store

Videon är ju i prylutvecklingssammanhang gammal (från 2014), så just denne modell verkar inte längre finnas, så min fråga blir:
Jag klickade på Amazonlänken i videobeskrivningen och kom till en Amazon-sida med TP-LINK TL-MR3040, så den tycks finnas fortfarande.

Kan någon annan bärbar router, t.ex. TP-Link modell "TL-MR3020" eller "TL-WR802N", eller någon av annat märke fungera?
Hur avancerad WiFi-fjärrkontroll behöver du? Flera kameratillverkare har gratis telefon-appar för att styra kameror via WiFi.

Jag klickade på Amazonlänken i videobeskrivningen och kom till en Amazon-sida med TP-LINK TL-MR3040, så den tycks finnas fortfarande.

Hur avancerad WiFi-fjärrkontroll behöver du? Flera kameratillverkare har gratis telefon-appar för att styra kameror via WiFi.

Jag vill ju ha de funktioner som CamRanger tillhandahåller. Men det är ju själva appen som står för dessa, inte routern, vad jag förstått. Så kommer man undan med en "vanlig" bärbar router där man inte måste betala dyrt för en fancy logga på skalet, så ... ;)

// Roger

Jag har kört med Case Air Wireless Tethering System, till min Canon 5D mark ii och iii, och den funkar bra.
https://www.tethertools.com/product/case-air-wireless-tethering-system/

Jo, jag har kollat den också. Men det jag kunde läsa mig till var att användare av Case Air var mer missnöjda än CamRangers. Det hade med stabilitet och liknande att göra bl.a.

Har också testat med router, lite mer programmerande men bra till bla timelapse mm. Det finns app till den också, qdslrdashboard.
https://dslrdashboard.info/

Jag vet inte om det var något sådant du var ute efter.
Peter

Tack för tipset med "dslrdashboard". Ska kolla det

// Roger

Ja, jag har sett det. Men det behövs ändå något som plockar in signalen (typ router) till kameran, i mitt fall Nikon D800.

Frågan är egentligen bara:

Går det med vilken bärbar router som helst?

Är det så bör ju de flesta kameraappar för fjärrstyrning fungera, tänker jag.

// Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar