.Z.
Aktiv medlem
Skalis skrev:
Men D7D är för dyr för det i dagsläget. Bara huset kostar ju som en D70 eller 350 med lite nya fräscha tillbehör... Därför väljer nog många att byta system.
Men det är ju bara min spekulation...
D7D är, jämfört med de övriga, värd sitt pris, däremot så förstår jag ditt resonemang.
Jag får se om jag blir nöjd när min D7D dyker upp, har dock testat den ganska så mycket nu så bara jag slipper krångel så tror jag att jag ska bli nöjd. Om man ser till oss som inte har Minoltagluggar att bygga på så tror jag att vi väljer D7D p.g.a. att vi lockas av dess känsla, fina sökare samt att den ger ett bra tekniskt resultat, om än inte i topp... AS är förstås också en bonus.
Jag är dock övertygad om att dess bildkvalite räcker & blir över åt mig då jag aldrig gjort kopior över A4-storlek, nån A3 kanske det dock blir nu...
Tänker inte dra igång nån VS-tråd nu så därför ska jag försöka att ta det lugnt. Jag har även varit inne på 20D men får ingen som helst känsla när jag tar i den (& kikar in i sökaren). Den är bäst om man ser till upplösning & snabbhet och flera här på FS säger att man inte tar bättre bilder p.g.a. ett bra grepp & en go känsla.
Jag är av en helt annan uppfattning då mitt bildskapande styrs mer av känsla än av om kameran kan leverera en ngt högre upplösning. Dessutom så är sökaren oerhört viktig, ok, man kan vänja sig vid det mesta & denna uppfattning gäller alltså mig.
Vet dock att många väljer 350D & trivs alldeles förträffligt med dess känsla & ergonomi & då har dom ju valt rätt!
För att återanknyta till tråden så håller jag med om & hoppas på att K/M släpper en D5D med AS samt att den känslomässigt uppnår åtminstone D70:s känsla men har en bättre sökare. Om priset blir bra så är jag övertygad om att den kommer att sälja bra men det finns ett problem & det är att K/M inte kan göra den med 8MP, åtminstone inte så länge D7D inte fått en efterföljare. Skulle inkräkta för mycket på dess försäljning annars.
350D är på 8MP & jag antar att Nikon kanske har en budget8:a på gång inom nåt år(?) så risken finns ju att D5D därigenom blir akterseglad, som vi vet så säljer ju pixlar bättre än ergonomi, sökare & känsla...
//Larsa