Advertisement

Annons

Dynax D9D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skalis skrev:
Men D7D är för dyr för det i dagsläget. Bara huset kostar ju som en D70 eller 350 med lite nya fräscha tillbehör... Därför väljer nog många att byta system.
Men det är ju bara min spekulation... :)

D7D är, jämfört med de övriga, värd sitt pris, däremot så förstår jag ditt resonemang.

Jag får se om jag blir nöjd när min D7D dyker upp, har dock testat den ganska så mycket nu så bara jag slipper krångel så tror jag att jag ska bli nöjd. Om man ser till oss som inte har Minoltagluggar att bygga på så tror jag att vi väljer D7D p.g.a. att vi lockas av dess känsla, fina sökare samt att den ger ett bra tekniskt resultat, om än inte i topp... AS är förstås också en bonus.

Jag är dock övertygad om att dess bildkvalite räcker & blir över åt mig då jag aldrig gjort kopior över A4-storlek, nån A3 kanske det dock blir nu...

Tänker inte dra igång nån VS-tråd nu så därför ska jag försöka att ta det lugnt. Jag har även varit inne på 20D men får ingen som helst känsla när jag tar i den (& kikar in i sökaren). Den är bäst om man ser till upplösning & snabbhet och flera här på FS säger att man inte tar bättre bilder p.g.a. ett bra grepp & en go känsla.
Jag är av en helt annan uppfattning då mitt bildskapande styrs mer av känsla än av om kameran kan leverera en ngt högre upplösning. Dessutom så är sökaren oerhört viktig, ok, man kan vänja sig vid det mesta & denna uppfattning gäller alltså mig.

Vet dock att många väljer 350D & trivs alldeles förträffligt med dess känsla & ergonomi & då har dom ju valt rätt!

För att återanknyta till tråden så håller jag med om & hoppas på att K/M släpper en D5D med AS samt att den känslomässigt uppnår åtminstone D70:s känsla men har en bättre sökare. Om priset blir bra så är jag övertygad om att den kommer att sälja bra men det finns ett problem & det är att K/M inte kan göra den med 8MP, åtminstone inte så länge D7D inte fått en efterföljare. Skulle inkräkta för mycket på dess försäljning annars.

350D är på 8MP & jag antar att Nikon kanske har en budget8:a på gång inom nåt år(?) så risken finns ju att D5D därigenom blir akterseglad, som vi vet så säljer ju pixlar bättre än ergonomi, sökare & känsla...

//Larsa

Jag kanske är lite off topic nu, men jag kan se en marknad för en D5D. Till ett bra pris! Fotograferandet har ökat massor den sista tiden i och med att digitalkamerorna blir bättre och billigare. En spinoffeffekt skulle kunna vara att folk börjar komma ihåg den "gamla" systemkamera de haft några år i garderoben och att de skulle tycka att det vore bra om de kunde köpa ett digitalt hus för att nyttja de objektiv och blixtar de redan har. För digitalfotoboomen har ju gjort att fler får upp intresset för foto igen när det inte kostar nånting att ta bilderna och de bara behöver betala för de som de vill ha på fotopapper. En dator har ju de flesta hemma redan.

För det är ju så. Många har en enkel analog systemkamera hemma som de köpt inför en studentexamen eller nåt bröllop eller bara för att de ville få lite bättre bilder (Observera att det inte är folk som hänger på fotosidans forum jag pratar om här! :) ). De har inte nån ambition att skaffa de värsta och bästa objektiven, och de vill inte belåna radhuset för att ha råd heller. Det är ju bara att inse, en D7D eller en EOS 20D kommer inte att bli en folkkamera, hur bra de än är...

Men för att komma dit måste nog t.ex. KM slänga ihop en D9D först. Tittar man hur det fungerar med allting annat som handlar om elektronik så är det så att en tillverkare måste ligga i framkant och satsa på ny teknologi för att hänga med på marknaden. Detta i sin tur gör att man kan tillverka budgetmodeller av äldre modeller som passar till gemene man vad gäller finesser och prisläge. Ta Canon som exempel, de kom först med några "proffsmodeller" av DSLR och sen efter några försök så kunde man släppa 350D till bra pris. Ser man till trenden för kompaktkameror så finns det säkert nya kamerahus av enklare slag att köpa om några år i 4-5000 kronorsklassen.

Jag tror också att antalet megapixel på en kamera kommer att bli mindre intressant framöver. Snart är vi där att det är "tillräckligt". Hur många "ickefotoentusiaster" är det egentligen som gjort en förstoring i 80*60 cm? Idag har vi ju t.ex. äntligen kommit till det läget när folk inte primärt bryr sig om hur snabb processorn är i hemdatorn utan de ser mer till övriga funktioner istället. Processorn "räcker ju till". Men det finns ju alltid de som behöver det värsta också, både med datorer och kameror. Och det är väl bra det, det driver utvecklingen framåt.

Men som jag skrev tidigare, det här är bara mina tankar och teorier. Och lite off-topic blev det också, ber om ursäkt för det. Men jag tycker det är mycket intressant att följa utvecklingen och spekulera i vart den tar vägen framöver.

En D9D vore väl ganska rimlig egentligen? analoga Dynax 9 verkar ju ha några år på nacken och alla tillverkare behöver en modell som köparna kan drömma om. Vem köper en D70 utan att någonstans i bakhuvudet ha tanken att så småningom kanske kunna köpa sig en D2x?

Det bästa draget vore kanske ändå att släppa både en D5D/D60D (vad de nu väljer att kalla "budget-alternativet") och en D9D samtidigt och se till att ge den "billiga" instegsmodellen riktigt stora utbyggnadsmöjligheter.

.Z. skrev:

Tänker inte dra igång nån VS-tråd nu så därför ska jag försöka att ta det lugnt. Jag har även varit inne på 20D men får ingen som helst känsla när jag tar i den (& kikar in i sökaren). Den är bäst om man ser till upplösning & snabbhet och flera här på FS säger att man inte tar bättre bilder p.g.a. ett bra grepp & en go känsla.
Jag är av en helt annan uppfattning då mitt bildskapande styrs mer av känsla än av om kameran kan leverera en ngt högre upplösning. Dessutom så är sökaren oerhört viktig, ok, man kan vänja sig vid det mesta & denna uppfattning gäller alltså mig.

//Larsa

Det var just av den anledningen jag valde att köpa en D7D. Känslan. Var inne på en 20d bara för att det fanns en begagnatmarknad, men den kändes inte bra i handen.
Jag är hur nöjd som helst med min D7D, det enda problemet jag haft är att mitt tamron 28-75 frontfokuserade och det var objektivet som var dåligt, inte kameran.
sorry, var lite off-topic där...

PeterKorpi skrev:
Det var just av den anledningen jag valde att köpa en D7D. Känslan. Var inne på en 20d bara för att det fanns en begagnatmarknad, men den kändes inte bra i handen.
Jag är hur nöjd som helst med min D7D, det enda problemet jag haft är att mitt tamron 28-75 frontfokuserade och det var objektivet som var dåligt, inte kameran.
sorry, var lite off-topic där...

Offtopic e vi lite till mans ;-)

Jag har beställt K/M 28-75 2.8 som är samma optik som din Tamron (om den är en 2.8 vill säga?) men tar för givet att den fokuserar riktigt, eller?

//Larsa

Jag tror att det var jag som fick ett måndags ex av optiken. Det råder ju en blandad kompott av erfarenheter av tamronobjektivet. Men jag tror nog att de flesta håller en mycket hög kvalitet. Du blir säkert nöjd.

Mvh

Peter

off topic igen... Fick tillbaka objektivet från tyskland igår... ett helt nytt objektiv. Men att det ska ta 5v för att byta ut ett objektiv förstår jag inte... men men.... fokus verkar ligga riktigt iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar