.Z. skrev:
Mitt fel
Ska bara klargöra för trådskaparen att kameran bara är ett verktyg & att man självfallet kan nå samma resultat med 5D som med 7D, 99% sitter i den som står bakom kameran.
Visst sitter mycket bakom kameran.
18-70 är ett trevligt omfång, men objektivet lämnar en del övrigt att önska, ingen avståndsskala, kan vara bra vid fokussering i mörker, ger ett rackligt intryck, när kameran fokuserar så hoppar bilden ibland till i sidled när den hittar fokus. Skärpan är väl OK, men framförallt ett billigt objektiv med hyfsade prestanda, jämförbart med minoltas 28-80 3.5/5.6.
17-35 har jag ingen erfarenhet av, har använt ett 19-35 på analog, men tog bara fram när det skulle fotas i trånga utrymmen. Jag saknade lite mer brännvidd, omfånget var för litet.
Med 7D kan Du ta intervallfoto automatiskt, från 30 sek och upp till 1 timma emellan bilderna. En kul grej.. Det finns säkert fler saker som 5D saknar, bl.a möjligheten att spara ner biler direkt via USB på en hårddisk i en PC när Du fotograferar, vertikalgrepp m.m.
Om Du vill ha fler möjligheter, köp 7D, vill Du ha en lite mindre och då framförallt lättare kamera, köp 5D.
Prioriterar Du bildkvalitet framför zoomomfång, köp 7D med 17-35. Komplettera med något annat kul fast objektiv. Du kan säkert sälja ditt 17-35 och byta till Dig något annat om det inte skulle passa Dig, i paketet så är ju objektivet gratis...
/Messerschmidt Jörgen
Som just nu använder kitzoomen i väntan på nästa börsuppgång eller trisslott.