Annons

Dynax 7D vs Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Larsa, vad gäller D7D har du rätt pga större eyepoint (?). Dock är jag inte alls så säker på att detsamma gäller 5:an (7:an 24mm och 5:an 20mm). Oklart vad gäller Pentax men större än min gamla Canon 10d.
 
Jag har nu haft min D7D några veckor. Innan köpet kikade jag på en D5D även om jag redan bestämt mig för 7an. Den kändes väldigt plastig. Det var de tekniska specifikationerna som gjorde att jag ville ha 7an plus vertikalgreppet och den gedignare känslan och storleken.

Jag köpte min från Technikdirekt.de i paket med grepp och 11-18mm och 18-200mm. Jag skickade först en prisförfrågan på paketet och fick då drygt tusen kronor lägre pris än delarna var för sig.
 
den enda riktiga fördelen med 7an som jag ser är vertikalgrepp, visst den är större, men det kan även vara en nackdel. Bildkvaliémässigt är det ju samma och 5Ds sökare är riktigt bra även om den är liiiite sämre än 7D. Tycker inte 5D är särkilt plastig om du jämför med andra märken, det är definitivt inget som jag märker.
 
Jag har både D7D och D5D (gav 5'an till frugan) och de skillnader man först reagerar över är att 7'an är rejälare, fler direktfunktioner (fler knappar och rattar) samt gedignare hus. Den lägre upplösningen på 5'ans display är inte kul vid en direkt jämförelse. En miss på 7'an är ju att RAW-filer inte kan förstoras när man tittar på dem i displayen, vilket man kan göra i 5'an. Tar man bilderna i både jpg samt RAW så är problemet löst, med nackdelen att det tar mer plats på minneskortet.
Känslan i handhavande mm gör att för min egen del anser jag 7'an gott och väl vara värd de extra tusenlappar man får betala.
 
Det kanske kokar ner till om man vill pröjsa ett par extra tusenlappar för en större variant med mindra plast. Men att säga att D5D känns väldigt plastig verkar ju mest som ett sätt att rationalisera sitt eget val av D7D.
 
Intressant att läsa resonemangen kring plastigt eller ej. Att jämgöra D5D med andra kameramärken är ju knappast relevant om man vill ha en Minolta. Då är det faktiskt bara D5D och D7D som finns att välja på.

Jag tror inte man behöver försvara eller rationalisera ett kameraval. Det handlar ju trots allt om teknik samt hur en kamera känns rent geometriskt, men också den taktila känslan spelar stor roll liksom utseende och yta. Sen kan det finnas en stor portion tro också, det skall erkännas. Tron att den större kameran med mer metall i strukturen skall vara mer hållbar än den med mera plast.
 
Jag tycker att det börjar gå inflation i ordet plastighet.

Jag har fotat aktivt sen -78 och tycker att känslan och ergonomin är viktig, på den punkten så tycker jag att en av dessa är totalt, nästan förkrossande överlägsen den andra, gissa vilken.

Sen så var det en helt annan sak om vissa föredrar den andra likt förbaskat, kanske p.g.a. pris, vikt, storlek, förenkling eller nåt annat.

Drömde en gång i tiden om Canon T90, oerhört plastig för sin tid men trots det bland det tyngsta och mest gedigna jag känt på år och dag!

//Larsa
 
Senast ändrad:
Det finns en synk-adapter finns att köpa på bl a scandinavianphoto.se för dryga 500 kr som skulle lösa det problemet.

/Dan
 
Det blev en Dynax 5D i alla fall.
5500 kr från Tyskland levererad till dörren på tre dagar.
18-70 zoom ingår.
Känns inte ett dugg plastig.
Känns riktigt skön att hålla i.

Upplösningen på den stora skärmen är lite dålig vid direkt jämförelse med annan kamera med mindre skärm annars märker man det inte.

Lättarbetad snygg billig och bra är mitt omdöme hittills.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.