Annons

Dynax 7d "underexponering"

Produkter
(logga in för att koppla)

f02she

Ny medlem
Hejsan!!!

Har fotat ett tag med dynax 7d och märkt att jag ofta får underexponeringar när jag låter kameran välja egna inställningar dvs i P-läge. Är det flera som upplevt detta problem och har någon en förklaring resp lösning.
Självklart använder jag manuella inställningar för att få bra resultat men man vill ju kunna lita på P-läget när man har bråttom och bara vill ha en OK bild.
Man kan ju också ställa in under och överexponering men det verkar vara lite av en osäker lösning då vid exakt samma förhållanden kan få kraftigt överexponerade bilder fastän jag bara gått upp ett halvt steg.

Annars väldigt nöjd med kameran och finner den väldigt gedigen, trygg och flexibel men efter ett antal gånger med underexponeringar har jag blivit lite irriterad

Tacksam för svar /Sebastian
 
Jag upplever samma sak vid all form av automatik, i synnerhet med systemblixt. Vet inte vad det beror på ännu. Jag har skickat mail till KonicaMinolta men inte fått svar.

/Maverick
 
Hur fungerar det om ni använder någon slags centrumvägd mätning ihop med (när det behövs) exponeringslås? Har ni testat var i histogrammet piken från en helt jämn yta hamnar?
 
Hade samma problem med min gamla A2 (har nu en 7d) och fick då till svars att minolta alltid underexponerat även med sina analoga kamerorer.
Nån som kan bekräfta detta eller är det helt fel.
 
Analog underexponering????

Hade dynax 5 tidigare och den är ju en väldigt enkel amatörkamera men någon undereponering har jag aldrig upplevt.
 
Jag har märkt att den åtminståne oftast försöker exponera så att tonkurvan i histogrammet hamnar så långt till vänster som är möjligt. Tycker att den borde flytta kurvan till höger i stället för att minimera brus.
 
Har tre olika analoga minolter och de underexponerar inte.

Testade lite i helgen och konstaterade att då fungerade det. Funderar på om kameran bara är lite mer lättlurad än den andra kameran jag hade tidigare vars märke vi inte säger högt.

När det gäller blixtbilder så kan man lämna in sysmtemblixten för att få den justerad så att resultatet ser mer ut som med den interna blixten. Funderar på att göra så.

Mvh
Maverick
 
Re: Analog underexponering????

f02she skrev:
Hade dynax 5 tidigare och den är ju en väldigt enkel amatörkamera men någon undereponering har jag aldrig upplevt.

kan dock vara mycket svårt att se på kopiorna du får tillbaka från labbet... Har du granskat neggen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.