Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D (plasten lossnar)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Jo, efter rätt mycket användning av min Dynax 7D så börjar nu plasten runt greppen (tumgreppen och högerhandsgreppet) börja lossna. Har ännu icke trillat av helt, men det lär väl hända snart.

Vad ska man göra? skicka in på lagning eller fixa själv med superlim? Kan man skada kameran/elektroniken genom att limma själv?
Ska man använda någon speciell sorts lim?

Vill inte gärna skicka iväg kameran.
(även om jag kanske borde, då ljusmätningen inte verkar lika pålitlig som förr, men det är en annan historia)

ok,
har hittat lite info här, dock inte så mycket konstruktivt precis,
och på Dyxum har jag ingen aning om vad jag ska söka på, vad heter "tumgummi" på engelska?

--
tror ändå jag ber Zieger fixa det, tror jag har problem med ljustmätningen på min 7d, exponerar extremt märkligt emellanåt, i dag blev alla bilder med mitt 70-210 F/4 tok-överexponerade. Kritvita i "himmel-partierna". Trots att jag ljusmätte på allt möjligt i min närhet (handen, en grå stenbrygga, grönt gräs etc, etc)

Men det kanske är kontakterna på 70-210 F/4 som behöver rengöras. Bilderna från 28-85 F/3.5-4.5 blev mycket bra, men å andra sidan är det ett objektiv som sällan gör en besviken.

När min ölburk överexponera så var det olja på bländarlamellerna (dvs den hann inte stänga bländaren när man tog kort nerbländat). Bilder med gluggen på f/4 gav rätt exponering. Kontrollera bländaren om det bara är det objektivet du har problem med.

Lycka till,

/ Alve

Hej Alve,
har kollat och det KAN vara något strul med bländarlamellerna, ser dock ingen olja när jag kikar noga, brukar synas (har haft det här problemet med ett par 50mm F/1.7 tidigare).

Vad gjorde du åt problemet?
Fixade själv?
Eller lät det vara?

problemet blir betydligt mindre vid användning av pol-filter, för övrigt, men det är kanske bara naturligt.

trist om det skulle vara bekymmer med den är 70-210 F/4, har ju tagit så otroligt fina bilder med denna glugg.

Tja!

Jag fixade det själv. Det var det första fotorelaterat jag meckat med. Jag kunde inte se någon olja på lamellerna när jag tittade in i objektivet. Men prognosen var ganska uppenbar, dra med något spetsigt på bländarpinnen, går den inte tillbaka riktigt snabbt utan har någon sorts motstånd så är det med största sannolikhet olja på dem.

Monterade isär det, la bländaren och lamellerna i T-sprit ett dygn eller så sen monterade jag ihop det igen. Fungerar helt felfritt!

Tips är att inte montera på ett bord som står på ett golv med ordentliga golvspringor, mitt objektiv är lite lättare efter några incidenter med tappade skruvar...

Polfilter stjäl ljus så det är inte konstigt att bilderna blir mindre underexponerade.
Låt det inte vara, ölburken är en så underbar glugg att det borde vara straffbart att inte kunna använda den fullt ut :)

Peter Ganzel's guide är din bibel:
http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_70210

Följ den steg för steg och tänk logiskt så kommer det gå hur bra som helst.

Mvh Alve

drog i spaken och bländarlamellerna går isär extremt snabbt, eller "snappy" som det brukar stå i eBay-annonserna.

Ska testa den lite mer, tänker dock inte sätta mig ner och öppna detta objektiv. Det vågar jag inte. Jag är EXTREMT ohändig. Alltså, har för sjutton svårt att få batterierna rätt i ett batterigrepp. På den nivån, alltså.
Därför säljer jag hellre ett halvtrasig objektiv och hittar ett nytt. Tycker inte det är värt tiden och risken att greja med det själv.
Då är det bättre att någon som gillar det får göra det (och det finns ju massor, tack och lov :)

förresten, drog ner exponeringen två steg och då funkar det betydligt bättre. Blir bra bilder igen. Ska testa mer. Nåt skumt är det onekligen.
(och skumt börjar för övrigt Blekingemörkret också bli, kanske därför exponeringarna blir bättre)

förresten,
fixade gummit med superlim, hur lätt som helst.
och nu sitter det igen. hade helt trillat bort när jag tog itu med detta.

hade känts väldigt fånigt att skicka in kameran för att Zieger skulle limma på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar