ANNONS
Annons

Dynax 7D har "last" sig?? nan som vet varfor??

Produkter
(logga in för att koppla)

T.B.A

Aktiv medlem
Halla!

Ar det nagon som kan svara pa en fraga jag har.
Kopte en Dynax 7D harom dagen och borjade fota for att kanna pa den. sa laste den sig plotsligt och slutaren reagerar inte alls.

i index raden i min viewfinder star det "0" langst till hoger i faltet.
i troubleshootern i manualen star bara att om det visar "0000" sa ar kortet fullt...
kortet ar inte fullt och jag har nu testat typ allt.

nagon som vet vad det kan vara for fel jag gor?
grymt irriterande eftersom jag just nu befinner mig i USa pa en roadtrip av en livstid och vill ju fota som en liten bla..

snalla hjalp mig nagon! :)
 
Att det står "0" betyder att ditt bufferminne är fullt och har inte skrivit till kortet av någon anledning. Bufferminnet rymmer 9 st bilder så innan man trycker på avtryckaren ska det stå "9" i sökaren. Om man tar en seriebildstagning med t ex RAW+jpg så reduceras siffran vartefter bilderna exponeras. När bilderna skrivits till kortet går värdet tillbaka. Beroende på kortets hastighet vandrar värdet mellan 0-9 olika snabbt. Jag tror att på något sätt har ditt bufferminne hängt sig och inte skrivit till kortet. Prova att ta ur batteriet till kameran. Sätt sedan i batteriet och starta om den.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Att det står "0" betyder att ditt bufferminne är fullt och har inte skrivit till kortet av någon anledning. Bufferminnet rymmer 9 st bilder så innan man trycker på avtryckaren ska det stå "9" i sökaren. Om man tar en seriebildstagning med t ex RAW+jpg så reduceras siffran vartefter bilderna exponeras. När bilderna skrivits till kortet går värdet tillbaka. Beroende på kortets hastighet vandrar värdet mellan 0-9 olika snabbt. Jag tror att på något sätt har ditt bufferminne hängt sig och inte skrivit till kortet. Prova att ta ur batteriet till kameran. Sätt sedan i batteriet och starta om den.

mvh/Ove

Står detta i bruksanvisningen??
 
Fast kör man jpg med hyffsad kvalité så brukar den ligga runt 4-5 när man kör seriebildstagning, och med den nya firmwaren så går det tokfort att skriva till kortet. Det är bara att trycka på avtryckaren och köra tills kortet är fullt *ler*

/Ove
 
Vevo skrev:
Fast kör man jpg med hyffsad kvalité så brukar den ligga runt 4-5 när man kör seriebildstagning, och med den nya firmwaren så går det tokfort att skriva till kortet. Det är bara att trycka på avtryckaren och köra tills kortet är fullt *ler*

/Ove

Jo det är trevligt.
Jag har 1.10 och Sandisk Extreme III 2GB, det snabbaste för denna kamera.
 
....

Hej Ove o tack for snabbt svar!
Jag kan i nte ta kort utan kortet i utan det star fortarande "0" i viewfindern?
Provade att ta ut batteriet och starta om kameran men det hjalpte inte heller.
naturligtvis ar det memorial day i USA idag och allt ar stangt sa Minoltas support svarar inte.

fler ideer?

tack igen!

Mvh
/Sara
 
Har du provat med att återställa kameran till fabriksinställning. (Skiftnyckel/3/återställ inst.)

/Ove
 
Senast ändrad:
Nae, funka inte det heller.
riktigt skumt. nu later den en massa nar jag startar den oxa. skulle ju va riktigt trist om man fatt ett mandags ex eller nat.
far ringa supporten imorrn o hoppas de vet nat utan att man ska behova skicka ivag den o sta utan kamera.. det om nat hade ju gjort en ratt less. :(

tack i alla fall for alla tips!

/Sara
 
problemet fixat?

Har pratat med KonicaMinolta Tech Support USA nu och de sa att det ar definitivt ett fel pa kameran. Jag har fatt skicka in den till online butiken jag kopte ifran (expresscameras.com) och far en ny i overmorgon.
Tur man tjanade pa att kopa av dem jamfort med svenska priser. annars hade man ju fatt krupp!
Hoppas nu bara jag inte far ett mandagsex till men det ar val knappast troligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.