Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 700si spolar tillbaka filmen mitt i rullen, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

m_emilsson

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dynax 700si, men just nu verkar den inte vara helt frisk. Den spolar tillbaka rullen mitt i filmen. Oftast spolar den tillbaka när det är cirka 33 bilder tagna. Batterierna verkar vara helt okej (kör med VC-700 med 4 st alkaliska batterier).

Är det någon som har en aning om vad det kan bero på?
Är det värt att lämna in den på service?

Mvh Mikael

Hej Mikael

Är du säker på att det inte är filmen som är för lite film i har nämligen råkat ut för detta själv,har för mig att det var Agfa

//Benny

Tack för svar!

Den senaste filmen som kameran spolade tillbaka för tidigt (idag) var faktiskt en Agfa (CT Precisa 100).
MEN, den har gjort likadant med Fuji Sensia också.

För ett litet tag sedan spolade den in en rulle som det bara var 13 bilder tagna på.

mvh mikael

Hej igen Mikael

Kameran skall du definitivt lämna in och få ett kostnads förslag på för det är den värd

MVH Benny

batterierna !

samma sak har hänt mig, annan kamera dock,
jag böt baterier sedan var allt OK.

Kameran ska dra fram film och känna av när den är slut. På slutet av filmen blir detta "jobbigare" eftersom rullen har större omkrets, kameran uppfattar då det som om filmen är slut.

Vart det kallt? för mig inträffade det vid minusgrader.

Byt batteri! Detta har hänt mig med och i mitt fall var det batterierna. Jag böt och har sedan aldrig haft problem igen.

Det verkar som en del yttre faktorer kan påverka också. När det hände mig så regnade det mycket och luften omkring var mycket fuktig och kameran hade säker sin beskärda del av fukt.

Mvh
Maverick

Jag hörde om ett skumt fel för länge sedan, tror det var en minolta. Den spolade tillbaka om man skruvade åt stativskruven för hårt.

Batteriet låter som en klar felkälla från dom andra dock. Enkelt att testa också.

Tack för alla svar!

Jag får ta att prova att byta batterierna. det var faktiskt lite kallt, och batterierna är inte bytta på ett litet tag.

Nu hoppas jag innerligt att det är det som är felet!!

Mvh Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar