ANNONS
Annons

Dynax 7 vs 9

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
tänkte inhandla en ny Minolta systemare och sitter å funderar vilken som är bästa köp. via specen så är ju 7an å 9an relativt lika, 7an är ju nyare å har tillåmed nyare funktioner än 9an. vad motiverar 9an kraftiga prisskillnad emot 7an, ca 11000 !!!, nog för att 9an är betydligt kraftigare (bastantare) men denna skillnad kan det ju knappast motivera priset.

9:an är som sagt bastantare och det är säkert inte billigt att pressa hus i metall.

Men sedan skiljer det lite i prestande, både vad det gäller att lagra information, AF och bildmatning.

Tidigare så har det varit olika garantier där 9:an haft en mer yrkesanpassad garanti. Vet inte om det är så längre.

Personligen så har jag en sjua och jag har haft möjlighet att fingra på en 9:a och med det jag vet så känns det inte lika lockande med en nia nu som det gjorde innan jag köpte 7:an.

7:an är blande det bästa jag haft möjligheten att klämma på faktiskt.

Mvh
Maverick

Jag använder bägge kamerorna. 9an är större, MYcket tyngre men samtidigt lättare att använda, upplever att tyngden minskar risken rörelseoskärpa. 7an har mer tekniska finesser som jag inte saknar en sekund med 9an.

9 vers 7
Visar bilden i 100%, snabbare autofokus (märks speciellt med macroobjektiv), bättre ljusmätare, 3 istället för 9 fokuspunkter, nerfällbar "gardin" för sökaren, kan använda 4 olika sorters batterier sammanlagt varav två olika åt gången i vertikalgreppet, ingen display på baksidan, större bredd på diopterjusteringen, metallchassi, 21 istället för 35 customfunktioner (15 hade räckt mer än väl för bägge kamerorna) mm

Det finns nog mer men slutsatsen är att bägge är fantastiska kameror. 9an helt klar proffsklass både i funktion, användarvänlighet och känsla, den riktigt upplevs som en trogen arbetskamrat. 7an semiproffs/seriös amatör, rolig, finessrik och skitbra - mycket kamera för pengarna.

Senast ändrad:
ok, kom iaf över en dynax 7a i mycket gott skick (30rullar tagna) för 2500, måste iaf anses som ett klipp.. jag e helnöjd över 7an, tycker dock att sökaren är snäppet sämre om man använder glasögon jämfört med min gamla 700si.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar