Annons

Dynax 7 digital och gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Hej!

Går i digitalkamera tankar. Har ju sen tidigare en minolta 700si som jag trivs mycket bra med. Undrar om det är nån som vet om objektiven passar. Har ett 70-210/4 som har några år på nacken. Kommer allt att fungera eller mister jag någonting. Vet ju att objektivet passar rent fysiskt på kameran men hur blir det rent tekniskt? Vet ju inte om det är värt att gå och vänta på en kamera och sen får man iaf köpa nya gluggar:( Är ju sugen på en 10D oxå. Vore ju kul att ha en NU....

Tack på förhand

Peter
 
Objektiv som passar till Dynax-serien kommer om jag förstått Konicaminolta rätt att fungera i och med att det är digitalt kamerahus till befintligt system.

Minoltaägare och köpare av begagnade Minolta objektiv som sannolikt har svämmmat över i utbudet på marknaden, när ägare till dessa bytt till Nikon eller Canon.
 
Hej!

Tänkte mest på tex avståndsmätning, ttl mm. Behövs det inte "chippade" gluggar för det? eller åtminstone D-objektiv?

Peter
 
Ingen utom KM kan ju veta eftersom kameran inte finns än. Men jag skulle bli mycket förvånad om den inte funkade precis som en vanlig sjua när det gäller kompatibilitet. Dvs full fotograferingsfunktion med alla AF-objektiv och lite extra funktioner som avståndsmätning för blixt, skärpedjupsdisplay etc med D-objektiv. Jag har svårt att se något skäl till att de skulle kräva D-objektiv. Tvärtom, i nuläget har de knappast råd att göra annat än att vara så attraktiva för sina trogna befintliga användare som möjligt.
 
ok, som jag misstänkte då. Tycker att det är dåligt av KM att inte gå ut med nästan någon information alls om den. För nu spekuleras det ju ganska mycket om den. För risken finns ju att man blir ganska besviken när den väl kommer då man gått och målat upp en bild av den och det kanske visar sig att det inte stämmer. Hoppas bara att det inte blir så.
Går som sagt runt och trampar i väntan på den...

Tack för svaren

Peter
 
Saxat från Minolta.se och deras beskrivning av "Dinax 7 digital"


"Digital systemkamera med utbytbara objektiv
Dynax 7 Digital är en ny digital systemkamera som beräknas komma ut under hösten 2004. Kameran är utrustad med en 6 megapixels CCD och Minoltas A-bajonett, vilket gör den kompatibel med Minoltas AF-objektiv. Dynax 7 Digital är även utrustad med samma tekniskt sofistikerade bildstabilisator som används i DiMAGE A1/A2. Eftersom bildstabilisatorn sitter inbyggd i kamerahuset fungerar den med samtliga objektiv som är kompatibla med
kameran. "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.