Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7 beter sig konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozig

Medlem
Ibland klicker min Dynax 7 helt plötsligt till, det låter ungefär som när man tar en bild, och då byts bländartalet i displayen på ovansidan ut mot två streck en kort stund. Någon som vet vad det är?

Det låter som om det skulle kunna vara nån slags glapp eller inkompatibilitet med objektivet. Händer det med alla objektiv, eller bara med något/några särskilda?
Min Dynax 7 reagerar ungefär på det sättet om man kommer åt knappen för att ta lös objektivet. Då säger den "fjutt", och bländaren blir "--" en knapp sekund.

Jag har en Dynax5 och där sitter knappen för skärpedjupskontrollen så att man ofta kommer åt den av misstag med nåt finger på högerhanden när man håller i kameran. Då låter den som du beskriver.

Min Dynax 7 beter sig likadant. Den klickar till och fokuserar lite. Samma rutin som när man slår på strömmen.

Men jag behöver inte ens komma åt skärpedjupsknappen, det räcker med att jag juckar lite på objektivet. Händer med alla objektiv och är lika irriterande varje gång.

Hittar ni någon lösning så får ni dela med er...

Du menar väl ruckar.
Hoppas inte du juckar på kameran....?

(f´låt, kunde inte låta bli)

Anders: I ditt fall låter det precis som om det är dålig kontakt mellan objektivet och kamerahuset, som då inte fattar vad det är för objektiv som sitter där.
Du kanske har smutsiga kontakter som ger dålig kontakt eller nåt. Testa rengöra dem med nån lätt kemi eller ett suddgummi. I värsta fall är fästet i kamerahuset för "slappt", då kanske det är en garantifråga att fixa.

Putsa kontakterna både på objektivet och på kameran, det fungerade i alla fall för mig. Om du däremot kan provocera fram samma fenomen genom att vrida på objektivet samtidigt som du håller ett stadigt grepp om kameran så så är det antingen kamerans eller objektivets bajonett som är dålig = det blir dyrt!

Detta händer av och till för mig. Mest när man vill vara extra stadig på hand och hålla i både kamera och objektiv. Händer sällan när jag endast håller i huset.

På senare tid pekar det mer och mer mot att det händer när jag använder objektiv av annat märke än Minolta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar