Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7 analogblixten

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du inbyggda blixten i upplättningsläge?
I det läget använder man den som "vanlig" blixt, antingen som primär belysning eller upplättning i starkt ljus.

/Anders, som borde få en 7:a med bussgods imorgon :)

helt rätt, jag menar den inbyggda, men räcker det med att jag fäller upp den för att den ska fungera som upplättningsblixt? Och om så är fallet, vad är skillnad mot en vanlig blixt?

Det är en vanlig blixt, även om den är liten. Sätt gärna blixtkompensationen ngt steg mot minus, så tar in te blixten över för mycket.

Om du vill att den ska ta hänsyn till existerande ljus och bara fylla på lite kan du hålla inte AEL-knappen och använda sk. Slow-Sync.

Som sagt gärna lite minus på blixtexponeringskompensationen men du får testa dig fram då man kan behöva olika kompensation beroende på det befintliga ljusets styrka.

På en sandö i Egypten så fick jag köra +2 vid upplättning med HS5600-blixten, extremfall men ändå. Bilderna ser lite konstgjorda ut men det var det enda sättet att få lite täckning i skuggorna.

//Larsa

Tänk även på vilket program du kör!

Har för mig att i P-läge står blixten för en större del av exponeringen (om den räcker till). Medan i lägena A, S, och M så är det mer av upplättning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar