Annons

Dynax 5D vs Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Patrik Palombo skrev:
Ni håller på och jämför 5D mot 7D här men jag undrar lite hur det är med 5D mot A100?.. Olikheterna där som jag vet är att lcd-skärmen är klarare på alpha, 10mpix, brus är bättre på 5D(?).. ja det är väl det jag vet om ungefär.. sen knapparnas placering tycker jag känns smidigare på 5D med(aldrig hållt i en alpha) nu har dom ju knölat in det mesta på rattarna och personligen har ja hellre några fler knappar för tummen och avtryckarfingret än att hålla på och skruva fram och tillbaka med en ratt för iso & funktionsknapp..

Funderade för ett tag sedan att spara till en 7D och byta från 5D men kom fram till att vänta och se om Sony utannonserar något nytt.

Vad tycker ni om skillnaderna mellan 5D och Alpha100?
I allmänhet tycker jag nog A100 är bättre, den förlorar dock på att 5D är otroligt mycket bättre på höga ISO, 5D boostad till ISO 3200 är väl ungefär som A100:an på 1600. och på 1600 är 5D oändligt mycket bättre. På allt annat vinner nog A100.

apropå vertikalgrepps-diskussionen här ovan någonstans så undrar jag om det ska vara rimligt att vc-7d ska kosta typ 3000 kr (plus frakt), det är ju rent vansinne, anser jag.
Nu vet jag ej vad den kostade "då det begav sig", men ändå...

Å andra sidan, efterfrågan är ju otroligt stor och det styr ju upp priset, så klart.

fast det kvittar i nuläget, förr eller senare börjar folk prångla ut sina gamla 7d (och VC-7D) när Sony väl tar och fixar fram en riktigt bra kamera.

en annan grej som är konstigt är när säljarna skriver:
"Nej, jag säljer ej vertikalgreppet separat",
de flesta säljare på blocket och lite här och där verkar skriva just så,
förstår inte riktigt varför, jag tror absolut de skulle få mer för sin 7D och vertikalgrepp om de delade upp de två. Då har man ju en större marknad att vända sig till, de som har 7d och vill ha ett vertikalgrepp och de som vill ha en 7d men inte bryr sig ett skvatt om ett betungande vertikalgrepp.

Det lönar sig oftast med en auktion/annons per produkt (ja en annons med "lösvikts-priser" menar ja då) men det finns tydligen väldigt många som bara vill bli av med allt så snabbt och enkelt som möjligt. Men då är det ju en klar fördel för köparen att köpa ett helt paket så det är ju roligt för honom/henne.

ja,
väldigt många verkar inte bry sig om pengar,
bara kastar iväg bra saker till inga pengar alls.
i måndags morse låg det uppe en goding på blocket igen,
--
minolta 7000
med blixt 2800 AF (tror jag), 70-210 F/4 (beercan), 35-70 (1:a vers) och 50mm F/1.7 plus lite annat smått, väska, filter och sånt, allt för 750 kr.
---
jag var tydligen först den här gången också, och ringde och fick paketet och han skulle åka och posta och allt men två timmar senare kom ett sms om att hans fru hade sålt paketetet utan att han visste om det.
Otur för mig.
Inget superfynd måhändå men ändå retfullt. Ännu en säljare utan heder (alltså en säljare som först lovar och sedan inte håller vad han lovar bara för att någon i samma stad råkar ringa och vill göra "snabb affär", det finns tyvärr gott om sådana (oseriösa) säljare, tyvärr.
Lägger man ut en annons på sveriges största annonssajt så får man fan i mig räkna med att kunna skicka det via paket,
OM man inte skriver något annat i annonsen.

Nästa gång borde man spela in samtalet. För har man ett muntligt avtal så är det - så vitt jag vet - också gällande även om det säkert finns en annan gråzon när det handlar om privatannonser.

Vari ligger hedern i att försöka "snipa" alla blocketannonser för att tjäna några kronor på tradera? Finns ju inga fynd kvar för oss andra ;)

christian: Ja, jag köpte det. Dels för att det var en god affär, dels för att jag behöver en analog kamera (som fungerar med min övriga optik). Går fotografisk bild A i skolan och vi har mörkerrum och får film där (fotar mest analogt i kursen).

Var du sugen på något av objektiven? Hör av dig i så fall.

Mvh Alve

christianhylse skrev:
ja,
väldigt många verkar inte bry sig om pengar,
bara kastar iväg bra saker till inga pengar alls.
i måndags morse låg det uppe en goding på blocket igen,
--
minolta 7000
med blixt 2800 AF (tror jag), 70-210 F/4 (beercan), 35-70 (1:a vers) och 50mm F/1.7 plus lite annat smått, väska, filter och sånt, allt för 750 kr.
---
Inget superfynd måhändå men ändå retfullt. Ännu en säljare utan heder (alltså en säljare som först lovar och sedan inte håller vad han lovar bara för att någon i samma stad råkar ringa och vill göra "snabb affär", det finns tyvärr gott om sådana (oseriösa) säljare, tyvärr.

Om inte detta är ett superfynd, vad är då din definition på fynd?

Vad gäller Blocket så är jag inte det minsta förvånad. Heder är inte direkt honnörsordet i det träsket. Visst finns det seriösa säljare och fina fynd, men man skall nog vara på sin vakt och inte räkna med Ärlige Erland, 69 bast med hustru, hund och utflyttade barn ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar