Annons

Dynax 5D vs A700 ISO3200

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla gärna med att skala ner A700 till 6Mpix. Då blir ju jämförelsen på hur en bild i samma storlek skulle se ut från respektive kamera. Skulle misstänka att A700 vinner mycket på det. Men visst. D7D ser inte så tokigt ut.
 
Provat att skriva ut bilderna och gämföra det "färdiga" resultatet?
Bör väl ge det bästa sättet attjämföra filer från olika upplösning?
a700 filen i 100% visar ju ett mindre område än 5/7D filen.
 
Mitt recept tycker jag ger fint brus. 100% vy av en bit av ett minneskort. 1/125 135mm /2.8 ISO3200
Blir man bara av med det otäcka färgbruset så gör inte resten så mycket.
 

Bilagor

  • iso3200noNR lum in LR.jpg
    iso3200noNR lum in LR.jpg
    74.4 KB · Visningar: 189
Kolla gärna med att skala ner A700 till 6Mpix. Då blir ju jämförelsen på hur en bild i samma storlek skulle se ut från respektive kamera. Skulle misstänka att A700 vinner mycket på det. Men visst. D7D ser inte så tokigt ut.

Eller ännu hellre skala upp till 12Mp vilket skulle motsvara om man skrev ut i 300dpi i någorlunda stort format.

Hur långt 300dpi och 12Mp räcker vet jag inte så där i huvudet borde väl bli lite större än A4 eller nåt.
 
Mina exempel var ifrån den brusigaste delen på bilden dvs i den värsta lågdager. Men om man tar andra utsnitt från bilden med neutral rawkonvertering och endast färgbrusminskning så ser det rätt bra ut från båda kamerorna. Och somNicla säger, att reducera en A700 till 6MP så blir det skillnad.

De omärkta är A700 ;0)
 

Bilagor

  • annandel.jpg
    annandel.jpg
    39.7 KB · Visningar: 190
  • annandelD7D.jpg
    annandelD7D.jpg
    36.3 KB · Visningar: 192
  • annandel2.jpg
    annandel2.jpg
    34.5 KB · Visningar: 190
  • annandel2D7D.jpg
    annandel2D7D.jpg
    37.9 KB · Visningar: 194
D7D och A700 i 6MP respektive 12MP
 

Bilagor

  • D7D6MP.jpg
    D7D6MP.jpg
    41.2 KB · Visningar: 190
  • A700_6MP.jpg
    A700_6MP.jpg
    41.4 KB · Visningar: 190
  • D7D_12MP.jpg
    D7D_12MP.jpg
    37.6 KB · Visningar: 191
  • A700_12MP.jpg
    A700_12MP.jpg
    39.1 KB · Visningar: 194
Tackar för exemplen. Det var intressant att se. Det går en monstertråd här på FS (för er som har missat det) där de lärde disskuterar om megapixelracet påverkar brus och dynamik negativt.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=94292
På hundra sidor drygt har de åtminstone lyckats enas om att man just bör jämföra bilder i samma slutstorlek, och inte i 100% var för sig som t ex på dpreview.com. Tycker att just Oves exempel är mycket talande i det här fallet. Som sagt mycket intressant att se.
God natt!
 
Nu är det på nördnivå. A700 interpolerad till 25MP iso3200 endast färgbrusminskning
 

Bilagor

  • A700_25MP.jpg
    A700_25MP.jpg
    87.3 KB · Visningar: 186
Med tanke på diskussionerna kring A900 så interpolerade jag den här iso3200 bilden från A700 upp till 25 MP direkt i rawkonverteraren. För er pixelpipare så kan ni ladda ner bilden i fullt format och pixelpipa hur mycket ni vill. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av upplösningen trots interpolering och dessutom i iso3200.

A700 25MP i full upplösning
 

Bilagor

  • A700_25MP_thumb.jpg
    A700_25MP_thumb.jpg
    18.2 KB · Visningar: 224
Med tanke på diskussionerna kring A900 så interpolerade jag den här iso3200 bilden från A700 upp till 25 MP direkt i rawkonverteraren. För er pixelpipare så kan ni ladda ner bilden i fullt format och pixelpipa hur mycket ni vill. Jag måste säga att jag är grymt imponerad av upplösningen trots interpolering och dessutom i iso3200.

A700 25MP i full upplösning

Hehe morgonens skratt serverat. "Pixelpipare" så sant, så sant. Det pips hit och det pips dit om de där stackars pixlarna. (jag är också skyldig)

Det låter också som en fågelart.

"Sena kvällar kan man höra pixelpiparens parningssång från mörka brusiga snår. Det låter ungefär så här iiiiiisssoo. Hononorna möter upp med några korta "jpg jpg jpg" och om allt går väl så kläcks små thumbnails ur RAWfilerna i boet.
Pixelpiparens värsta konkurrent om häckningsplatserna är Brushannen, en burdus typ som inte drar sig för att stöka till det i pixelpiparens bo"
 
Hehe morgonens skratt serverat. "Pixelpipare" så sant, så sant. Det pips hit och det pips dit om de där stackars pixlarna. (jag är också skyldig)

Det låter också som en fågelart.

"Sena kvällar kan man höra pixelpiparens parningssång från mörka brusiga snår. Det låter ungefär så här iiiiiisssoo. Hononorna möter upp med några korta "jpg jpg jpg" och om allt går väl så kläcks små thumbnails ur RAWfilerna i boet.
Pixelpiparens värsta konkurrent om häckningsplatserna är Brushannen, en burdus typ som inte drar sig för att stöka till det i pixelpiparens bo"

Klistra detta inlägg på förstasidan!
 
Hehe morgonens skratt serverat. "Pixelpipare" så sant, så sant. Det pips hit och det pips dit om de där stackars pixlarna. (jag är också skyldig)

Det låter också som en fågelart.

"Sena kvällar kan man höra pixelpiparens parningssång från mörka brusiga snår. Det låter ungefär så här iiiiiisssoo. Hononorna möter upp med några korta "jpg jpg jpg" och om allt går väl så kläcks små thumbnails ur RAWfilerna i boet.
Pixelpiparens värsta konkurrent om häckningsplatserna är Brushannen, en burdus typ som inte drar sig för att stöka till det i pixelpiparens bo"

Hehehe. Det var fantasifullt och bra.
//Thobbe
 
"Sena kvällar kan man höra pixelpiparens parningssång från mörka brusiga snår. Det låter ungefär så här iiiiiisssoo. Hononorna möter upp med några korta "jpg jpg jpg" och om allt går väl så kläcks små thumbnails ur RAWfilerna i boet.
Pixelpiparens värsta konkurrent om häckningsplatserna är Brushannen, en burdus typ som inte drar sig för att stöka till det i pixelpiparens bo"

Det var banne mig det roligaste jag läst på mycket länge, smart genomtänkt och fyndigt. Det här är en klassiker, absolut!

Way to go Patrik :D
 
"Sena kvällar kan man höra pixelpiparens parningssång från mörka brusiga snår. Det låter ungefär så här iiiiiisssoo. Hononorna möter upp med några korta "jpg jpg jpg" och om allt går väl så kläcks små thumbnails ur RAWfilerna i boet.
Pixelpiparens värsta konkurrent om häckningsplatserna är Brushannen, en burdus typ som inte drar sig för att stöka till det i pixelpiparens bo"
Tack för denna spännande inblick i pixelpiparens värld! :eek:) Eftersom den fenomenale filmaren och fotografen Jan Lindblad inte längre finns bland oss och Brutus är upptagen med att reklamera sina kaxiga fåglar så ställer vi alla vårt hopp till dig och håller tummarna för att du lyckas fånga denna fascinerande art på bild. ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.