Annons

Dynax 5D vs A700 ISO3200

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Gjorde en snabb test av brusbilden mellan min gamla D5D och min nya A700(v.4).

Brusreduceringen är avstängd på 700'an. De är tagna i RAW och direkt konverterade till JPEG i Aperture 2.0

Jag tycker Minoltan levererar betydligt trevligare brus. A700's brus ser inte särskilt bra ut eller vad säger ni? Han ni gjort några tester mot era gamla hus och fått liknande resultat?

Vilken gillar ni bäst?
 

Bilagor

  • a700_ISO3200.jpg
    a700_ISO3200.jpg
    79.2 KB · Visningar: 529
Ser ut som om jag måste testa. Som jag har sett det på min A700 i ISO 3200 ser det betydligt bättre ut än så där. Det får bli en A700 vs D7D @ 3200 konverterade RAW till JPG i ACR.

Återkommer med resultat.
 
Blev betydligt bättre att använda 'Hög-ISO brusreducering' och sen skärpa lite i Aperture:
 

Bilagor

  • a700_ISO3200_HighISONR.jpg
    a700_ISO3200_HighISONR.jpg
    82.2 KB · Visningar: 482
Ytterligare bruserier...

Hittade en grej till. Det verkar vara så att bruset skiljer sig lite mellan cRAW och RAW. Se själva:

Brusreducering är helt avstängd (ISO 3200).
 

Bilagor

  • RAW_vs_cRAW.jpg
    RAW_vs_cRAW.jpg
    89.3 KB · Visningar: 472
Har kollat lite snabbt och det är svårt att avgöra men D7D är renare på något vis. Men det känns som om jag skulle behöva göra fler tester innan jag vill uttala mig.
 
Ja ett snabbtest under usla ljusförhållande

D7D vs A700 Raw ingen brusreducering
 

Bilagor

  • D7D_noNR.jpg
    D7D_noNR.jpg
    45.2 KB · Visningar: 458
  • A700_noNR.jpg
    A700_noNR.jpg
    39.2 KB · Visningar: 462
D7D vs A700 Brusreducering i ACR
 

Bilagor

  • D7D_NR.jpg
    D7D_NR.jpg
    29.8 KB · Visningar: 461
  • A700_NR.jpg
    A700_NR.jpg
    24.2 KB · Visningar: 457
Av någon anledning så skiljer det både i färg och exponering trots att båda är plåtade med iso3200 1/30 bl 4
 
Gjorde en konvertering så att D7D och A700 närmade sig varandra i färg. Nu är det endast färgbrusreducering på båda filerna.
 

Bilagor

  • D7D_fargbrus.jpg
    D7D_fargbrus.jpg
    40.1 KB · Visningar: 442
  • A700_fargbrus.jpg
    A700_fargbrus.jpg
    24.7 KB · Visningar: 439
Men hallå... iso 3200 på våra flera år gamla D7D känns ju lite onödigt på nåt vis, vem använder det läget i praktiken!? Min D7D leverar lika bra bilder som en A700 i de format jag normalt använder. Sen har den andra fördelar såklart, men skillnaden är för liten för att jag skulle uppleva det som att byta upp mig. A900 är kanske en uppgradering, men attans så dyr. Måtte D7D hålla många år till, vi har precis börjat komma överens nu *s*
 
Mest på kul testade jag att öka exponeringen ett helt steg (+1= i raw-konverteraren på båda filerna bara för att se vilken som höll längst. Endast färgbrusminskning på båda.
 

Bilagor

  • D7D_fargbrus+1.jpg
    D7D_fargbrus+1.jpg
    46.8 KB · Visningar: 200
  • A700_fargbrus+1.jpg
    A700_fargbrus+1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 197
Men hallå... iso 3200 på våra flera år gamla D7D känns ju lite onödigt på nåt vis, vem använder det läget i praktiken!? Min D7D leverar lika bra bilder som en A700 i de format jag normalt använder. Sen har den andra fördelar såklart, men skillnaden är för liten för att jag skulle uppleva det som att byta upp mig. A900 är kanske en uppgradering, men attans så dyr. Måtte D7D hålla många år till, vi har precis börjat komma överens nu *s*
Jorå D7D:n håller än idag och tjänstgör som min sidekick fortfarande ;0)
Det finns saker med den som jag bara älskar och som A700 inte har.
 
Jorå D7D:n håller än idag och tjänstgör som min sidekick fortfarande ;0)
Det finns saker med den som jag bara älskar och som A700 inte har.

Jo, bara A700 känns lika stabil som en D7D, så kraschar min D7D hastigt så hämtar jag ut en sådan. Till dess satsar jag på att skaffa spännande optik, innan alla upptäcker hur bra Sony är, då kommer priset på gamla Minoltagluggar att rusa i höjden.

I somras annonserade en tös ut en äkta Minolta 70-200/2,8 APO GT o allt vad den heter för 2500 på Blocket... som väl var fattade hon att hon borde ta mer betalt och ordnade en auktion bland alla som ringde ner henne... Det råkade vara samma dag som jag fick mitt Tamron 2,8 så jag la mig tidigt.

Hade det varit den vita modellen hade jag hängt med låååångt i budgivningen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.