Annons

Dynax 5D till paketpris - värt att slå till?

Produkter
(logga in för att koppla)

SimOnline

Medlem
Dustin Home har just nu ett väldigt fint paketpris på Konica Minolta Dynax 5D. Paketet innehåller följande:

* KONICA MINOLTA DYNAX 5D

* 1GB minneskort

* OPTIK 18-70MM +75-300

* VÄSKA


Allt detta för 7 995 kr och fri frakt. Onekligen ett bra erbjudande, enligt mina efterforskningar bland övriga butiker.

Se erbjudandet här:

http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010089121

Så till min undran. Jag har under en tid haft planer på att skaffa en Digital SLR, och i princip bestämt mig för att skaffa en sådan efter nyår. Men är det värt att slå till redan nu? Är detta erbjudande så pass bra att jag "inte får missa det"?

Och lite allmänna frågor, är det ett bra kameraval? Några andra förslag i prisklassen? (Absolut, absolut max 9000 kr totalt, helst inte mer än 8000 - inkl liknande prylar som i dustin-paketet.)

Jag är inte alls insatt i den tekniska biten av fotorafering. Har ingen aning om siffrorna på objektiven, ISO-tal etc. etc. Men jag planerar att lära mig mer och mer. Jag är iaf väldigt intresserad av att fota :)
 
Det är ett ganska bra erbjudande, eftersom bara huset kostar 6200 så får du 2 objektiv 1gig minne och en väska för 2000 pix, och det minneskortet kostar 7-800 löst, då skulle jag säga att det är ganska bra pris eftersom du betalar runt 500spänn styck för objektiven, dom är iofs inte det bästa man kan få tag på, men 18-70't duger iaf. vet inget om 75-300.

edit: Aha missade att du var nybörjare, detta paketet är nog ganska optimalt att börja med och sedan skaffa fler objektiv vartefter. Har en D5D själv och det är en mycket bra kamera.
 
Anddje skrev:
Det är ett ganska bra erbjudande, eftersom bara huset kostar 6200 så får du 2 objektiv 1gig minne och en väska för 2000 pix, och det minneskortet kostar 7-800 löst, då skulle jag säga att det är ganska bra pris eftersom du betalar runt 500spänn styck för objektiven, dom är iofs inte det bästa man kan få tag på, men 18-70't duger iaf. vet inget om 75-300.

edit: Aha missade att du var nybörjare, detta paketet är nog ganska optimalt att börja med och sedan skaffa fler objektiv vartefter. Har en D5D själv och det är en mycket bra kamera.
Okej, det låter ju bra då :)

Även om du inte vet nånting om objektivet i sig kanske du kan förklara vad som menas med 75-300 iaf? Om jag förstått det hela rätt så har det någonting med zoom att göra :p Vad motsvarar det på en vanlig kompakt digitalkamera?
 
SimOnline skrev:
Okej, det låter ju bra då :)

Även om du inte vet nånting om objektivet i sig kanske du kan förklara vad som menas med 75-300 iaf? Om jag förstått det hela rätt så har det någonting med zoom att göra :p Vad motsvarar det på en vanlig kompakt digitalkamera?
Motsvarar på en kompakt? jaa du, ingen aning... det är brännvidden 75mm till 300mm, sen har du bländare 3.5-6.7 tror jag det var, dvs det är inte jätte ljusstarkt, men det duger nog i början.
iaf är 75 lite tele, blir utsnittet av 115mm sen pga att sensorn är mindre än 35mm, men det är lite förstoring iaf och 300 som blir typ 375 eller nåt är ganska mycket förstoring
 
Man skulle kunna säga att med de två objektiven får du 16.7 x zoom (18-300mm, för att få ut zoomen så tar man längsta brännvidden, 300mm, delat med kortaste, 18mm).

18-70mm objektivet är en normalzoom (ungefär som en kompakt med ca 3 x zoom, men med bättre vidvinkel) medan 75-300 är ett objektiv som zoomar in mycket mer med.

Jag tycker erbjudandet verkar kanon. Även om objektiven inte är så ljusstarka så kompenseras detta av att kameran har inbyggt antiskak.
 
Beställde precis!

Beställde precis detta erbjudande från Dustin!! Minneskortet och stora objektivet var restnoterat men jag hoppas på leverans för jul!!

Ska bli kul att bli systemkamera-ägare!!
 
Grattis!

När jag beställde senast från dustin var mitt pol-filter restnoterat, och det tog nog nästan en vecka att få det, så har du tur så får du det kanske till jul :)
 
SimOnline skrev:
Dustin Home har just nu ett väldigt fint paketpris på Konica Minolta Dynax 5D. Paketet innehåller följande:

* KONICA MINOLTA DYNAX 5D

* 1GB minneskort

* OPTIK 18-70MM +75-300

* VÄSKA


Allt detta för 7 995 kr och fri frakt. Onekligen ett bra erbjudande, enligt mina efterforskningar bland övriga butiker.

Se erbjudandet här:

http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010089121

Så till min undran. Jag har under en tid haft planer på att skaffa en Digital SLR, och i princip bestämt mig för att skaffa en sådan efter nyår. Men är det värt att slå till redan nu? Är detta erbjudande så pass bra att jag "inte får missa det"?

Och lite allmänna frågor, är det ett bra kameraval? Några andra förslag i prisklassen? (Absolut, absolut max 9000 kr totalt, helst inte mer än 8000 - inkl liknande prylar som i dustin-paketet.)

Jag är inte alls insatt i den tekniska biten av fotorafering. Har ingen aning om siffrorna på objektiven, ISO-tal etc. etc. Men jag planerar att lära mig mer och mer. Jag är iaf väldigt intresserad av att fota :)

Väldigt prisvärt startpaket. Men man ska vara medveten om att 70-300 objektivet är budget (handlarna köper det för 600 spänn enligt affären som köpte mitt för några dar sen). Fick inte mycket för det men jag slutade använda det så jag sålde det ändå då det gav väldigt oskarpa kanter på bilderna mot 300 mm. Men undviker man ändläget så kan det vara OK nedbländat lite och det är väldigt mycket bättre än inget alls! Mest positiva med det objektivet är väl annars att det faktiskt är väldigt lätt för att vara ett zoom 70-300. Det gör att man faktiskt kan ta med det ut utan att det blir en mindre expedition bara man ska ta ut och ta några bilder.
 
Anddje skrev:
Motsvarar på en kompakt? jaa du, ingen aning... det är brännvidden 75mm till 300mm, sen har du bländare 3.5-6.7 tror jag det var, dvs det är inte jätte ljusstarkt, men det duger nog i början.
iaf är 75 lite tele, blir utsnittet av 115mm sen pga att sensorn är mindre än 35mm, men det är lite förstoring iaf och 300 som blir typ 375 eller nåt är ganska mycket förstoring

75-300 = 4x zoom

Den kompaktkameraekvialenta brännvidden brännvidden är runda slängar 18-75 mm. En sk skenbar brännviddsförkortning. Optiker med dessa brännvidder ger samma bildutsnitt både i småbildsformatet och komaktformatet, baserat på olika storlekar på den ljusupptagande prylen i kameran.
 
Anddje skrev:
Grattis!

När jag beställde senast från dustin var mitt pol-filter restnoterat, och det tog nog nästan en vecka att få det, så har du tur så får du det kanske till jul :)
Det hela löste sig. Jag begärde delleverans av kamerahus, 18-70 objektivet, minnet och väskan. Får det på måndag :)
 
Lånar tråden lite.

Far min köpte ett sådant här paket, man kan ju hoppas att han köpte ett till mig med. Nu lackar det mot jul och då tänkte jag att man kunde komplettera detta paket med något lämpligt men vad?

Funderar på något/några filter, hur stora ska de i så fall vara?
 
dvdk skrev:
Lånar tråden lite.

Far min köpte ett sådant här paket, man kan ju hoppas att han köpte ett till mig med. Nu lackar det mot jul och då tänkte jag att man kunde komplettera detta paket med något lämpligt men vad?

Funderar på något/några filter, hur stora ska de i så fall vara?

Filter behövs inte initalt. Möjligen ett polirisatiosnfilter när du upptäcker att du behöver ett längre fram, vilket även gäller grå- och avtonade gråfilter. UV- eller skylightfilter fyller ingen seriös funktion på en digitalkamera, möjligen som försäkring av frontlinsen kan ett UV-filter användas. Ytterligare glasytor att putsa, samt kan ge oönskade reflexer. Som skydd brukar jag använda motljusskyddet samt främre objektivlock. tillräckligt för att förhindra direkta krosskador och repor.
 
man kan alltid ha behov av extra batteri eller extra minneskort, annars lite ljusstarkare optik...

alla KM ägare borde inneha antingen 50mm f1.7 eller 50mm f1.4 ;)
 
Billigt!
Vet inte någon annan källa, där priset är lika lågt, ännu iaf!

Zoomoptiken 75-300/4,5-5,6 är inte speciellt ljusstark, men med normalt dagsljus och AS, skall den fungera riktigt bra.
Dålig skärpa i kanterna, vid 300mm, menade någon tidigare, jovisst, det är inte något proffsobjektiv, men priset är ju nästan gratis!
Låg vikt!

K-M har olika kvalitétssegment på sina objektiv, liksom alla de övriga linstillverkarna, en sk. konsumentinriktad och en proffsinriktad.
Priserna är väldigt olika, man får riktigt bra objektiv inom den konsumentinriktade, men mycket bättre, naturligtvis, inom den proffsinriktade.
Men, zoomoptiken 75-200/2,8, proffsinriktad, kostar oxå därefter, ca. 17000:-!

Ett objektiv som tidigare oxå har nämnts, är normalen, ofta en av de skarpaste objektiven, av alla, i utbudet hos alla linstillverkare.
50/1,7 kostar bara ca. 1500:-!
Min egen favorit!
Låg vikt, kompakt, ljusstarkt, billigt, skärpa!

En riktigt bra Konica-Minolta sida med info, tester av kamerahus och objektiv:
www.dyxum.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.