Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D hänger sig efter första bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vevo skrev:
Vafföö dååå ;0))

En 85mm /1,4 G står på tur efteråt.
MUMS vilka gottiga gluggar...

mvh/Ove

Vaf-n är det här? Jag vill också ha tokdyra objektiv, jag förtjänar det! :)

Nån slags 70-200/2.8 vore väldigt kul att ha, men det kommer antagligen att dröja 15 år..

Tack för alla svar om kamerafelet!

Janne: det är möjligt att det blir fel oftare med mindre bländare, har inte kollat exakt. Men det känns som om det borde vara ungefär samma fel som det du hade, med tanke på symtomen.

Det verkar för övrigt som om felet till viss del kan undvikas genom att trycka ett par gånger på skärpedjupskontrollen. Det kanske "värmer upp" bländarmekanismen? (Spekulation.)

MVH

millimeter skrev:
Har en Dynax 5D som funkar riktigt bra sånär som på en punkt: ibland kraschar kameran efter att man slagit på den och tagit en bild. Om man tittar i sökaren så ser man att spegeln fälls upp och sedan ner som vanligt, men sökarbilden är mörkare än när kameran är påslagen. LCD:n är svart och inget händer när man trycker på knappar etc.. Det enda som hjälper är att starta om kameran.

Det hände inte så ofta i början, men de senaste veckorna har det varit mer regel än undantag, och jag tycker mig märka att det sker mycket oftare utomhus (dvs -15 grader).

Ibland hjälper det om man varit inne i menyerna och grejat innan man tar den där första bilden, men inte alltid. Det är lite störigt att behöva starta kameran två gånger för att ta en bild. Nån annan som har samma problem?

MVH

För att återgå till ursprungsfrågan så citerar jag mitt svar på vad som eventuellt är felet även i Henriks fall.

"Jag hade samma fel på min D100. Det berodde på att det kärvade i den mekanik i huset som styr bländaren i objektivet. Felet uppträdde oftare ju mindre bländare jag använde."

Henrik P skrev:
Har även jag upptäckt att kameran låser sig när man tar första bilden.

Jag har inte skickat kameran till Zieger ännu, för jag är ledig denna vecka och vill därför kunna fota dygnet runt. :) (Januariljuset i Göteborg är ju verkligen fantastiskt, speciellt när det är jämngrått, inte.)

Henrik: hojta till ifall det händer nåt (reparation etc). Om jag skickar iväg och får den reparerad så skriver jag ett inlägg eller mail iaf, och berättar hur det går.

Och alla andra får såklart gärna skriva om de har samma fel, så man får veta om det är vanligt. :)

Ha en bra dag, nu ska jag ut en sväng.

Reparerad (var: D5D hänger sig)

En liten uppdatering:

Nu har jag efter många om och men fått kameran reparerad hos Zieger. De bytte enligt uppgift slutaren, och kameran har inte hängt sig någon gång sedan jag fick den igår iaf. I vanliga fall skulle den tveklöst ha krashat i morse när jag startade den. Vi får hoppas att problemet är borta permanent, och inte kommer tillbaka med tiden.

Zieger var väldigt hjälpsamma och det gick snabbare än jag befarat. Kostade inget utom frakten till Zieger, reparationen gick (såklart) på garanti.

Glad :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar