Annons

Dynax 5D hänger sig efter första bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Har en Dynax 5D som funkar riktigt bra sånär som på en punkt: ibland kraschar kameran efter att man slagit på den och tagit en bild. Om man tittar i sökaren så ser man att spegeln fälls upp och sedan ner som vanligt, men sökarbilden är mörkare än när kameran är påslagen. LCD:n är svart och inget händer när man trycker på knappar etc.. Det enda som hjälper är att starta om kameran.

Det hände inte så ofta i början, men de senaste veckorna har det varit mer regel än undantag, och jag tycker mig märka att det sker mycket oftare utomhus (dvs -15 grader).

Ibland hjälper det om man varit inne i menyerna och grejat innan man tar den där första bilden, men inte alltid. Det är lite störigt att behöva starta kameran två gånger för att ta en bild. Nån annan som har samma problem?

MVH

Låter det om kameran när det händer, typ ett surrande ljud? Det verkar som om bländraöverföringsarmen behöver justeras. Alternativt att bländaren låser sig. Har du testat med en annan glugg?

mvh/Ove

Ja, eftersom sökaren blir mörk låter det som att bländaren förblir nerbländad.
Såg att du hade flera olika gluggar.
Prova om det felet är isolerat till ett och samma objektiv. Händer det med alla objektiven är det nog bara att skicka huset på garantirep.

(Min D5D har aldrig gjort så.)

js1 skrev:
Ja, eftersom sökaren blir mörk låter det som att bländaren förblir nerbländad.
Såg att du hade flera olika gluggar.
Prova om det felet är isolerat till ett och samma objektiv. Händer det med alla objektiven är det nog bara att skicka huset på garantirep.

(Min D5D har aldrig gjort så.)

Du har nog rätt i att objektivet förblir nedbländat, för det blir inte mörkt om man fotar på största bländare vad jag märkt. Jag tror att jag upplevt det med flera objektiv, men är inte säker. Ska kolla ikväll eller imorgon. Tyvärr vet man aldrig när det händer, det är lite diffust "när kameran legat ett tag".

Varför funkar det efter att man startat om tro? Det har aldrig hänt två gånger i rad.

Om det bara är med ett objektiv så är det kanske det det är fel på eller? (Appropå ingenting så uppstår problemet åtminstone med kitobjektivet 18-70.)

Vevo skrev:
Låter det om kameran när det händer, typ ett surrande ljud? Det verkar som om bländraöverföringsarmen behöver justeras. Alternativt att bländaren låser sig. Har du testat med en annan glugg?

mvh/Ove

Nja, inget surrande ljud. Klicket är lite annorlunda än när man vanligtvis fotar, men första gången det hände märkte jag det inte förrän jag skulle ta nästa bild.

millimeter skrev:

Varför funkar det efter att man startat om tro? Det har aldrig hänt två gånger i rad.

Det verkar skumt.
Det enda jag kan rekommendera är att du testar dig halvt fördärvad för att isolera felet till antingen ett visst objektiv eller själva huset.

Du kan ju även köra lite i A-läget och sätta bländaren på tex 11, och trycka upprepade ggr på skärpedjupskontrollknappen och se om bländaren stänger och öppnar som den ska eller om den har en tendens att fastna.

Jag kan fylla på lite från Jörgens inlägg.
Min 7D strulade med bländaröverföringsarmen i sommras. Det var endast på mina Sigmagluggar som fenomenet uppträdde. Kameran hängde sig och sökaren blev riktigt mörk. När jag stänge av kameran så återgick bländarlamellerna till sitt full öppning. Problemet kom från bländare 7,1 och upp till 32. Mitt problem var att kameran funkade klockrent med alla mina Minolta gluggar så jag trodde att mina Sigma gluggar hade gett sig - samtidigt. Jag upptäckte att Sigmas bländararm är lite trögare än Minoltas så det var därför det funkade med Minolta gluggarna.
För att säkert bestämma felet så lånade jag en kompis Sigma 17-35 som var sprillans nytt, och den hängde sig också. Det var kameran som krånglade. Med hjälp av skärpedjupskontrollen kunde jag se i vilket läge den låste sig.
Ju mindre bländare ju längre måste bländaröverföringsarmen flytta sig. Vid stor bländare så rör den sig knappt och låser sig inte lika lätt.

Testa, jag tror att det är det som är problemet.
Jag skickade min kamera direkt till Zieger och det tog bara två dagar så var den tillbaka och funkar klockrent än idag. Ring först till Zieger och prata med någon tekninker, t ex Roy som jag hade att göra med.

Hoppas det löser sig.

mvh/Ove

Vevo skrev:

Med hjälp av skärpedjupskontrollen kunde jag se i vilket läge den låste sig.
Ju mindre bländare ju längre måste bländaröverföringsarmen flytta sig. Vid stor bländare så rör den sig knappt och låser sig inte lika lätt.

Skärpedjupskontrollen fungerar klockrent och har alltid gjort så, på alla objektiv jag har. Låsningen har bara uppträtt vid första bilden efter kamerastart.

jag kollade jag igår och dessvärre krashar kameran med åtminstone två objektiv (18-70 kit samt minoltas 28/2.8), så det verkar vara huset som strular. Jag har bara minoltaobjektiv, så jag kan inte testa märkesspecifikt.. :)

Antingen går jag till butiken där jag köpte den, eller så kontaktar jag Zieger direkt?

OBS Kameran låser sig även om man fotar på största bländare, och då behöver ju inte bländararmen röra sig öht. Jag kan också tillägga att det står "Err" i sökaren när kameran krashat.

Har även jag upptäckt att kameran låser sig när man tar första bilden.

Det har hänt vid tre tillfällen. Jag har trott att det har varit kopplat till att kameran inte varit använd på ett tag (ca en vecka) och att det varit dåligt med kraft i batteriet eller liknande.
Men efter att ha stängt av kameran och satt på den igen så fungerar den felfritt resten av fotosessionen.

Köpte min kamera i början på oktober från en lokalhandlare.

-henrik

OBS Nytillkommen fråga!

Henrik P skrev:
Har även jag upptäckt att kameran låser sig när man tar första bilden.

Det har hänt vid tre tillfällen. Jag har trott att det har varit kopplat till att kameran inte varit använd på ett tag (ca en vecka) och att det varit dåligt med kraft i batteriet eller liknande.
Men efter att ha stängt av kameran och satt på den igen så fungerar den felfritt resten av fotosessionen.

Köpte min kamera i början på oktober från en lokalhandlare.

-henrik

Jag har kontaktat Zieger (www.zieger.se) och ska skicka den dit imorgon tror jag. Teknikern jag mailat med (Roy) hade inte hört talas om felet tidigare, men kameran är ju rätt ny också.

Som sagt hände det någon enstaka gång tidigare i höstas, men nu under julen hände det varje gång jag använde kameran.

OBS Jag har en fråga: det finns en inställning i menyerna om "Fokuslåsknapp". Där kan man välja "Fokuslås" eller "Skärpedjup". Som jag tolkar det så ska man kunna låsa fokus genom att trycka på skärpedjupsknappen om man väljer den inställningen, men det funkar inte på min kamera. Jag undrar om det har med felet att göra?

MVH

Jag hade samma fel på min D100. Det berodde på att det kärvade i den mekanik i huset som styr bländaren i objektivet. Felet uppträdde oftare ju mindre bländare jag använde.

Re: OBS Nytillkommen fråga!

millimeter skrev:
OBS Jag har en fråga: det finns en inställning i menyerna om "Fokuslåsknapp". Där kan man välja "Fokuslås" eller "Skärpedjup". Som jag tolkar det så ska man kunna låsa fokus genom att trycka på skärpedjupsknappen om man väljer den inställningen, men det funkar inte på min kamera. Jag undrar om det har med felet att göra?

MVH
Nej, det har inget med ditt problem att göra.

Denna funktion är gjord för vissa äldre objektiv som har en fokuslåsknapp. I den menyn så väljer man om knappen på objektivet ska låsa fokus eller ge skärpedjupskontroll.

//Larsa

Den funktionen fungerar endast på optik med fokuslåsknapp. Där kan du aktivera så den fungerar som en skärpedjupskontroll.

mvh/Ove

Bilagor

• 11.jpg
    11.jpg
    19.3 KB · Visningar: 437
Re: Re: OBS Nytillkommen fråga!

.Z. skrev:
Nej, det har inget med ditt problem att göra.

Denna funktion är gjord för vissa äldre objektiv som har en fokuslåsknapp. I den menyn så väljer man om knappen på objektivet ska låsa fokus eller ge skärpedjupskontroll.

//Larsa

Den knappen finns på nya gluggar oxå Larsa ;0))

mvh/Ove

Jag sparar som en tok till ett 70-200/2,8 (G) SSM. Hela familjen får äta potatisoppa och nudlar ;0))).
Nä de får riktig mat men det blir en sådan här glugg till innan sommaren.
Någon som vill köpa en Gibson Les Paul DeLuxe Limited edition för 21.000 kr??? ;0))

mvh/Ove

Vafföö dååå ;0))

En 85mm /1,4 G står på tur efteråt.
MUMS vilka gottiga gluggar...

mvh/Ove

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar