ANNONS
Annons

Dynamiskt område i HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

skrynx

Medlem
När jag skall lägga samman bilder i PShop CS2 med HDR får jag ett felmedelande "Det finns inte tillräckligt dynamisk område i fotografierna för att kunna skapa en användbar HDR"
Pfrovade att plåta med D200 9 bilder med Bracketing EV1 tycker det skulle fungera.
Har provat med alla nio bilderna, samt med 3 bilder näst mest överexponerad likaså underexponerad och normalbilden.
Fungerar ändå inte.
Har läst att där måste vara minst 2 EV mellan bilderna. Det får jag ju med alternativet med 3 bilder. Kan det ha något med omfånget i respektive bild eller?
Någon som vet?

Med dom prover som jag har kört så har det fungerat med de flesta -1 0 +1 EV exponerade bilder när jag kör in dom som 16bitars tiff.
En Canon 350D jobbar med 12 bitar, jag antar en D200 gör det också.
HDR omvandligen verkar testa det totala dynamiska omfånget på bilder som man matar in.
Att framkalla en RAW bild i tre varianter och försöka göra en HDR funkar inte.
Mappning av en HDR till 8/16 bitar ger bilder som man behöver jobba vidare med (lokal kontrast o färger).
Photomatix är ett program som jag tycker ger bättre resultat om man är ute efter att lägga ihop flera bilder till en för att förbättra skuggor och högdagrar. HDR funktionen tuggar i sig allt om jag mins rätt.

Mvh/ Stefan

Nu lossnade det lite.
Det måste altså vara TIF filer.
Använde RAW (NEF) kan det vara därför det strulat?

skrynx skrev:
.
Använde RAW (NEF) kan det vara därför det strulat?

Man lär så länge man lever och en regnig dag som denna så har man ju tid att prova.
Det går att ta in tex tre st RAW CR2 filer med -1/0/+1 exponering men ACR konverteringen körs i bakgrunden utan att man kan påverka den med de inställningar som man använde sist när det gäller autoexponering, bit-djup,färgrymd osv. Resultatet kan bli rätt konstigt om tex autoexponeringen i ACR har hyss för sig.
Det bästa är antagligen att slå av auto funktionerna, köra med ProPhoto RGB och 16 bitar.
Jag skall testa lite till ikväll.
/Stefan

Nu har jag testat !
Det verkar som HDR funktionen har uppdaterats under våren utan att jag märkt det, HDRLäggsammanAuto.8li är från 2006-03-14.
Nu fungerar det att lägga samman tex 0 +/- 0,67 EV.
Test-bilden nedan är gjord med tonemapping från en HDR, "normal" exponering och +/- 0,67EV.
/Stefan

Bilagor

• hdr_tonemapping.jpg
    hdr_tonemapping.jpg
    59.8 KB · Visningar: 548
l-malmqvist skrev:
Tydligen så kan man lura Photoshop att acceptera bilder från samma RAW-fil om man strippar EXIF-datan från dem, med t.ex. Irfanview.
Har funderat på den varianten av HDR av en enda RAW (NEF i mitt fall) men inte hunnit testa det.
Kan du ge mer detaljer hur "stripa" EXIF?
I RAW nivån? Vad som skall ändras? mm. tack.
/Fred

Om man kör RSP så kan man välja "non" istället för "EXIF" under "Batch convert" fliken. CS2 kommer då att fråga och med tilräckligt avstånd mellan exponeringarna så fungerar det.
/Stefan

Bilagor

• ange_ev.jpg
    ange_ev.jpg
    23.7 KB · Visningar: 503
Fred H skrev:
Har funderat på den varianten av HDR av en enda RAW (NEF i mitt fall) men inte hunnit testa det.
Kan du ge mer detaljer hur "stripa" EXIF?
I RAW nivån? Vad som skall ändras? mm. tack.
/Fred

Denna bild är skapad av en enda RAW fil.
Använde exponeringskompensationen i rawshooter och skapade fyra jpeg bilder valde -3, 0, +3 samt +3 och fyllnadsljus på 50

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755914.htm?set=lp

Ganska intressant resultat :)

Har en annan HDR bild i samma katalog, den har jag tagit i tre exponeringar med ev steg +2, 0 och -2
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/755888.htm?set=lp

Jag använde mig av photomatix pro för att skapa HDR bilderna.

Nu har jag kommit igång själv med lite HDR bilder.
HDR skapar fina möjligheter att förbättra, framför allt naturbilder.
Här är en bild jag gjorde för några dagar sedan, baserad på 1 NEF fil konverterad till TIFF sedan kopierat till 3 TIFF filer som exponerades med -1, 0 och +1 EV.

http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?action=attachment&tid=6972&pid=76731

För att göra HDR bilden körde jag de 3 korrigerade TIFF filerna i Photomatix 2.3 Beta.

Fler tester och "lek" återstår.
/Fred

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto