Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynamiskt omfång, signal/brusförhållande för DSRL, CCD/CMOS/AD-omvandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
lite mer om dynamiskt omfång och s3:
Jag har inte läst något, men det var intressant att se skuldran är på ca 1½ steg. Allting med omfånget för S3:an handlar om vilken exponeringsskillnad Fuji har valt mellan de två pixeltyperna. Den infon borde väl gå att hitta någonstans? Har man bara en råfil är det inte särskilt svårt att kolla upp det med hjälp av dcraw.

kaw skrev:
Jag har inte läst något, men det var intressant att se skuldran är på ca 1½ steg. Allting med omfånget för S3:an handlar om vilken exponeringsskillnad Fuji har valt mellan de två pixeltyperna. Den infon borde väl gå att hitta någonstans? Har man bara en råfil är det inte särskilt svårt att kolla upp det med hjälp av dcraw.

Om du vill ha en råfil från en S3:a så kan jag maila dig en. Men de är på tunga 24 mb om den extra dynamiken var inkopplad vid fotograferingen.

1,5 steg i högdagrarna stämmer bra med min uppfattning också.

Sådär - nu har jag tack vare Göran S tittat på en råfil från Fuji S3. Med dcraw väljer man att ta fram en i taget av de två bilder som S3:an lagrar. Ingen ihopslagningsmetod är inbyggd alltså.

Det såg ut att vara två stegs skillnad (jag är inte helt säker, Görans bild var inte utfrätt i den mörka varianten). Datat från de två bilderna var dessutom lagrat lite olika, även om rådatat i filen ligger som okomprimerat sextonbitarsdata. Bitdjupet verkade vara tretton för den ljusa och elva för den mörka, men jag kollade bara lite snabbt så det behöver inte vara rätt.

kaw skrev:
Sådär - nu har jag tack vare Göran S tittat på en råfil från Fuji S3. Med dcraw väljer man att ta fram en i taget av de två bilder som S3:an lagrar. Ingen ihopslagningsmetod är inbyggd alltså.

hur hopslagningen/interpoleringen går till skulle vara intressant att veta. Har den nya "geografin" hos sensorn i s3 jämfört med s2 ändrat på hur bilderna läggs samman?
Tidigare satt ju pixlarna bokstavligen parvis men inte längre.

ACR 2.4 hanterar tydligen s3 filer redan och delade meningar råder (på dpreview) om resultatet (av raw-procesingen) är bättre med fujifilms (HS-V2) egen programvara eller med ACR. Att Adobe med ACR lyckas få till den algoritmen bättre än fujifilm själva verkar ju intressat i så fall.

Om ACR får till det högre dynamikomfånget också är jag osäker på.

Det kan ju också vara så att HS-V2 är så knöligt att använda att användarna inte lyckas göra rätt inställningar...inte många verkar nöjda med programmet som sådant..

inget vetenskapligt men en jämförelse i alla fall:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1020&message=12638355

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar