Det här med omfång är nog en fråga som ständigt kommer att diskuteras i någon form ...
När vi pratar om omfång hos film och digitalt tror jag man kan dela upp diskussionen i två delar:
a) vad vi rent konkret praktiskt upplever i vår vardagsfotografering och
b) vad som tekniskt går att uppnå med avancerade metoder
Om vi börjar med a) så är svaret mycket enkelt: digitalt ger sedan många år mycket bättre omfång än film. I synnerhet än färgfilm Och extra i synnerhet diapositiv färgfilm. Siffrorna som Mats nämner i början av tråden är ungefär desamma som jag har hört och läst många gånger genom åren, där någonstans ligger omfången. Om vi sedan ser på foto av typen "avslappnat semesterfotograferande" så bli skillnaden ännu större helt enkelt eftersom dagens kameror har så bra exponeringsautomatik så de sällan missar exponeringen vilket innebär att vi utnyttjar omfånget bättre. Och kör man sedan färdiga bilder direkt ur kameran så har de flesta tillverkare hyfsat smarta och effektiva lägen för att krama ut lite extra omfång (de lyfter lågdagrar lite och dämpar högdagrar vilket ger i alla fall en slags upplevelse av extra omfång.
Om vi kikar specifikt på färgfilm så handlar det ju inte enbart om tonomfång, utan också om färgomfång. Och där var det ju i alla fall förr inte ovanligt att färgfilmer kunde ha olika omfång i olika delar av färgspektrat: Typ att en viss film kanske kunde ha ett mycket bra omfång i blått, ok i grönt och rent ut sagt dåligt i rött. Vilket gjorde att de hade helt ok eller rent av bra omfång i vissa ljus- och motivsituationer, men bedrövligt i andra. Där är ju moderna sensorer enklare, de är mycket mer förutsägbara - vi har förvisso ett större omfång i grönt, men det är ju avsiktligt och något man valt vid utformningen av Bayer-filtren.
Men kort sagt, för vanligt vardagsfoto har digitalt kört om film rejält när det gäller omfång, och det sedan länge.
Ser vi på b) så blir frågan lite mer komplex ... Dels går det att med lite smarta metoder pressa ut rejält med omfång ur i alla fall svartvit negativ film. Plus, att som Alf och andra påpekat finns det till exempel skillnader i övergångar mellan svagt tecknade högdagrar och helt utbränt där du med film ofta kan slippa de fula posteriseringar (tvära övergångar) som varit vanliga med digitalkameror.
Nu är de värt att sägas att moderna digitalkameror generellt sköter det här med högdagrar mycket bättre än förr. Idag måste man ofta dra lite i reglagen i efterbearbetningen för att få fram fula övergångar. Värst var det ju i jpeg-bilder direkt ur äldre kameror där dels sensorerna klippte rätt tvärt och lägger man sedan till lite osofistikerad jpeg-hantering på det kunde resultaten bli rätt förskräckliga. (Jag har en gammal Olympus kompakt-digital från 1999, den ger helt hemska högdagrar
Sedan tycker jag också att man bör ta siffervärdena för omfång med en liten nypa salt. När vi läser DXO-siffror med 13-14 stegs omfång så handlar det faktiskt om om maxomfånget sensorn kan uppnå i en helt ideal situation. Problemet där är att vi i praktiken aldrig någonsin fotograferar i några ideala situationer - vilket är ok, de är motivmässigt förbaskat tråkiga
Ta bara en sådan sak att de flesta objektiv i de flesta fotosituationer stjäl ett eller ett par stegs omfång på grund av flare. Läs gärna den här artikeln:
http://www.rawdigger.com/howtouse/Dynamic-range-fair-share-of-flare-and-glare
Och lägg sedan till det enkla faktum att majoriteten av våra motiv faktiskt inte har så mycket dynamik att vi drar någon praktisk nytta av jättestora omfång. Jag skulle nog lite avrundat, mellan tummen och pekfingret, säga att för de flesta bilder vi tar så räcker ett omfång på 10 steg alldeles utmärkt.
För mig är huvudpoängen med mdeorna sensorer och deras stora omfång att de ger så "tåliga" bildfiler där man vid behov kan dra ganska mycket i reglagen utan att få fula bandningar eller posteriseringar. För mig som ofta fotograferar i bökiga ljussituationer ger det en skön trygghet.